لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۷ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۲

چهاردهم فبروری، روز جهانی قیام میلیونی برضد خشونت علیه زنان


چهاردهم فبروری مصادف است با روز جهانی قیام میلیونی بر ضد خشونت علیه زنان.

شبکه زنان افغان از این روز تحت شعار " همبستگی، پیشرفت، مقاومت و اتحاد" تجلیل کرد.

از این روز در حالی یاد یابود صورت می‌گیرد که به نقل از نهاد‌های حامی حقوق زنان، خشونت علیه زنان در افغانستان با گذشت هر روز بیشتر می‌شود.

حسینه صافی رئیس شبکه زنان افغان روز چهارشنبه «۲۵دلو۱۳۹۶» در حاشیه نشستی که در این مورد راه اندازی شده بود گفت که کمپاینی را در زمینه به هدف تلاش مشترک برای محو خشونت علیه زنان راه اندازی کرده‌اند.

وی گفت:

"این قیام ما از سال ۲۰۱۳ آغاز شده، هر سال تحت یک شعار جدید تجلیل می‌کنیم و هدف ما این‌است که ما می‌توانیم با اتحاد و همبستگی علیه خشونت مبارزه کنیم این قیام یک اقدام دادخواهی ما بود و اگر ببینیم، خشونت‌ها در سال‌جاری در مقایسه با سال گذشته، بیشتر شده‌است."

با آن‌که شبکه زنان افغان ارقام دقیق از قضایای خشونت علیه زنان ارائه نکرد اما وزارت امور زنان افغانستان می‌گوید، از آغاز سال‌جاری هجری شمسی تا کنون ۱۱۹ قضیه حاد خشونت علیه زنان نزد این وزارت به ثبت رسیده که بیشتر آن در ولایات شمال این‌کشور اتفاق افتاده‌است.

این اظهارات در حالی مطرح می‎گردد که به تازه‎گی یک زن ۲۲ ساله در ولسوالی چاه آب ولایت تخار در یک محکمه صحرایی به جرم داشتن روابط نامشروع از سوی شماری از مردان مورد لت و کوب قرار گرفته‌است.

یک زن در تخار در یک محکمه صحرایی مورد لت‌و‌کوب قرار گرفت
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:05 0:00

دو سال قبل رخشانه دختری در ولایت غور به جرم فرار از منزل توسط مخالفان مسلح دولت در یک محکمه صحرایی کشته شد.

پیش از آن فرخنده دختری دیگری در کابل به اتهام سوختاندن قرآنکریم زیر مشت و لگد شماری از مردان جان باخت.

شکیلا نظری رئیس روابط عامه وزارت زنان می‌گوید که به هدف کاهش خشونت علیه زنان برنامه‌های لازم روی دست گرفته شده‌اند.

وی گفت:

"اکنون ما تلاش بر این داریم تا برنامه‌های ما را به قریه‌ها سوق دهیم زنان ما در جا‌های دور دست بیشتر به ما نیاز دارند مسئولین همه متعهد بر این اند که گام‌های مؤثر و قوی‌شان جهت تقویت فعالیت‌ها به سطح ولایات و نقاط دور دست و جا های‌که دسترسی زنان به عدالت کمتر است، به خرچ دهیم."

قتل‌های ناموسی، تجاوز جنسی، ازدواج‎های قبل از وقت، بد دادن، لت و کوب، فقر اقتصادی، دعوا و دشنام از جمله خشونت‎های اند که به گفته وزارت امور زنان، در افغانستان وجود دارد.

وزارت امور زنان و شبکه زنان افغان از علمای دین و امامان مساجد می‌خواهند تا در کاهش خشونت علیه زنان همکاری لازم نمایند.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG