لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۷

تبصرۀ وال ستریت ژورنال در مورد وضعیت افغانستان در سال ۲۰۱۸


  • وال ستریت ژورنال

روزنامه وال ستریت ژورنال به یک ارزیابی استخباراتی امریکا تمرکز کرده و نوشته‎است با وجود تصمیم رئیس جمهور دونالد ترمپ برای اعزام نیروهای بیشتر به افغانستان، وضعیت این کشور شاید امسال بدتر شود.

بر اساس این ارزیابی، نیروهای افغان در سال ۲۰۱۸ خواهند توانست مراکز بزرگ و مناطق پر جمعیت را در سطح افغانستان به کمک اردوی امریکا در اداره خود داشته باشند، اما شورشگری‎های طالبان شاید این شهرها و مناطق را با آسیب پذیری روبه‎رو سازند.

پاکستان ارتباطش را با شورشیان برقرار خواهد داشت.

روزنامه به نقل از ارزیابی استخبارات امریکا همچنان نوشته‎است پاکستان ارتباطش را با شورشیان برقرار خواهد داشت و همکاری با امریکا را در مبارزه با تروریزم محدود خواهد ساخت.

وال ستریت ژورنال همچنان هشدار استخبارات امریکا را نشر کرده که گفته‎است بی‌ثباتی سیاسی دوامدار، حملات متداوم توسط طالبان، بی‌ثباتی در عملکرد نیروهای امنیتی افغان و کاهش شدید در پیشرفت‎های اقتصادی افغانستان از چالش‎های اند که این کشور در جریان امسال با آن روبه‎رو شده می‎تواند.

  • وار آن دی راکس

نشریه وار آن دی راکس به این تمرکز کرده که سرنوشت افغان‎های که از سوی ایران به جنگ سوریه فرستاده شده‎اند، چی می‎شود؟

نشریه به این تمرکز کرده که تنها تعداد جنگجویان افغان که به سوریه فرستاده شده‎اند، به حدود ۱۰ تا ۲۰ هزار تن می‎رسند.

وار آن دی راکس این را هم گفته که بر اساس برخی گزارش‎ها، این جنگجویان افغان بیشتر در روسیه آموزش دیده‎اند.

به نوشته نشریه از ۲۱ نوامبر پارسال که قاسم سلیمانی قوماندان گروه قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، پیروزی این کشور را علیه گروه داعش در سوریه اعلان کرد، لشکر فاطمیون ایران، جلب و جذب شیعه‎های افغانستان را برای جنگ سوریه توقف داد و روند بازگشت آن‎ها به ایران آغاز شد.

وار آن دی راکس به نقل از برخی شیعیان افغان که در دمشق زنده‎گی می‎کنند گفته‎است که جوانان و نوجوانان خیلی خرد سال برای جنگ از سوی لشکر فاطمیون به سوریه فرستاده شده بودند.

به نوشته نشریه، لشکر فاطمیون شاید دوباره از سوریه به ایران رفته باشد، اما جنگ این کشور را برای همیشه ترک نکرده‎است.

  • ستارز ایند سترایپس

روزنامه ستارز ایند سترایپس به یک سرباز متقاعد اردوی امریکا تمرکز کرده که وظیفه جالبی در پایگاه نظامی بگرام دارد.

پاول ایدلوند "Paul Edlund" که یک زیست شناس است، طیاره‎ها را از پرنده‎گان محافظت می‎کند.

به نوشته این نشریه آنلاین، او با شلیک هوایی نمی‎گذارد پرنده‎ها در هوا، نزدیک طیاره‎ها شوند و در نتیجه از رسیدن آسیب به ماشین و عمله طیاره جلوگیری می‎شود.

به گزارش مقام‎های امریکایی در بگرام، تنها در سال ۲۰۱۷ میلادی، بیش از ۳۴۵ هزار حیوان و پرنده، از میدان هوایی بگرام رانده شدند.

ستارز ایند سترایپس این را هم به نقل از مقام‎ها نشر کرده که گفته‎اند در سال ۲۰۱۵ خسارات وارد شده پرنده‎ها و حیوانات در میدان هوایی بگرام به دو صد هزار دالر می‎رسید، اما در سال ۲۰۱۷ این خسارات کاهش یافته و تا مرز ۳۶ هزار دالر پائین آمده‎است.

XS
SM
MD
LG