لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۴

وزارت کار امور اجتماعی: روند بایومتریک ورثه شهدا هفته آینده آغاز می‌شود


وزارت کار امور اجتماعی شهدا و معلولین افغانستان می‌گوید از هفته آینده روند بایومتریک ورثه شهدا را به‌خاطر جلوگیری از فساد هم‌زمان در تمام ولایات کشور آغاز می‌کند.

وزارت کار امور اجتماعی افغانستان می‌گوید برخی شبکه‌های جرمی دست به ساخت وثیقه‌های جعلی ورثه شهدا زده این وزارت به هدف جلوگیری از فساد روند بایومتریک سازی ورثه شهدا را آغاز می‌کند.

این وزارت به همین منظور سیمینار سه روزه را به هدف آموزش روسای ولایات در مورد روند بایومتریک ورثه شهدا "تحت نام به سوی اصلاحات و حکومت داری خوب" در کابل راه اندازی کرده و این روند را افتتاح کرد.

فیض الله ذکی وزیر کار امور اجتماعی، شهدا و معلولین روز شنبه «۲۸ دلو ۱۳۹۶» در مورد آغاز این روند به رادیو آزادی گفت:

فیض الله ذکی
فیض الله ذکی

"سیمینار امروز سر آغاز همین روند است اینجا روسای کار امور اجتماعی دعوت شدند تا مطابق به حکم رئیس صاحب جمهور در مرکز تحت یک کمیسیون عالی و در ولایات تحت نظر کمیسیون‌های ولایتی که در رډس آن والی‌ها قرار دارند تطبیق‌اش آغاز شود اینجا سه روز آموزش می‌بینند و این روند سر از هفته آینده هم‌زمان در تمام ولایات آغاز می‌شود."

وزیر کار امور اجتماعی هدف از آغاز روند بایومتریک سازی ورثه شهدا را مبارزه با فساد، جلوگیری از اسراف، رساندن حق به حقدار و ایجاد سهولت در عرضه خدمات به ورثه شهدا می‌داند.

وزیر کار امور اجتماعی، شهدا و معلولین افغانستان، همچنان گفت که روند بایومتریک سازی متقاعدین که در گذشته آغاز شده، ادامه داشته و تلاش می‌شود تا این روند در ماه جوزا سال آینده به پایان برسد.

وی همچنان گفت که از جمله ۱۳۴ هزار متقاعد در مرکز تا حال ۹۰۲۵۰ متقاعد شامل سیستم بایومتریک شده و از متقاعدین باقی مانده خواست تا خود‌شان‌را شامل این سیستم سازند.

این در حالیست که بیشتر متقاعدین که شامل سیستم بایومتریک شده‌اند شکایت دارند که با گذشت ماه‌ها هنوزهم موفق به دریافت حقوق تقاعد‌شان نشده‌اند.

در این حال کمیسیون شهدا و معلولین ولسی جرگه روند بایومتریک سازی ورثه شهدا را یک گام مثبت خوانده و آن‌را در جهت رساندن حقوق شهدا به خانواده‌های‌شان مهم می‌داند.

حمیدالله توخی یک عضو این کمیسیون در مورد به رادیو آزادی گفت:

"این روند یک تاثیر خاص دارد یک شخص خود را دو بار بایومتریک کرده نمی‌تواند و نمیتواند حق دیگران را تلف کند، و برای خانواده‌های شهید نیز کمک می‌کند و حق‌شان برای‌ شان می‌رسد."

آقای توخی نیز تائید می‌کند که برخی افراد با ساختن اسناد جعلی و وثیقه شهدا حقوق خانواده‌های شهدا را به خود گرفته و در حق آنان ظلم می‌کنند.

وی از حکومت نیز تقاضا دارد که در کنار آغاز روند بایومتریک سازی ورثه شهدا باید در قسمت پرداخت حقوق به موقع آنان نیز توجه جدی داشته باشد.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG