لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۳

فاکس نیوز: ایران و هند برای آرامی و ثبات افغانستان همکاری می‎کنند


  • فاکس نیوز

فاکس نیوز در یک عنوان دیروز خود نوشته‎است که ایران و هند برای آرامی و ثبات افغانستان همکاری می‎کنند.

نشریه می‎نویسد که این دو کشور هنگام بازدید روز شنبه رئیس جمهور ایران از دهلی نو باهم توافق کردند که همکاری خود در مبارزه علیه افراطگری، دهشت افگنی و قاچاق مواد مخدر را افزایش می‎دهند و برای برگشت صلح و امنیت به افغانستان جنگزده بیشتر باهم تلاش می‎کنند.

فاکس نیوز از قول نرندرا مودی صدراعظم هند می‎نویسد که گفته‎است این کشور و ایران تلاش خواهند کرد تا امنیت انرژی و اتصال منطقه‎ای را بهبود بخشند تا از طریق انکشاف بندر چابهار ایران و سرک‎ها و خطوط آهن به افغانستان محاط به خشکه و آسیای میانه برسند.

هند وایران یک توافق جلوگیری از مالیه دوگانه را هم امضا کردند.

  • دیلی میل

ویب سایت روزنامه دیلی میل بریتانیا یک گزارش مفصل از سکی بازان زن در افغانستان نشر کرده‎است.

روزنامه می‎نویسد که هنریت بورجیه معلم سکی پنج سال پیش گفته بود که زنان در افغانستان اصلا نمی‎دانند که سکی چه است؟

این معلم ناروِیژی از تلاش‎های خود برای ترویج ورزش سکی میان زنان در بامیان به تفصیل حکایت کرده‎است.

او می‎گوید که در آغاز شاگردان وی با یک لباس کاملا غیر مناسب به آموزش سکی حاضر می‎شدند چون آن‎ها به وسایل و لباس سکی دسترسی نداشتند.

خانم بورجیه می‎گوید زنان و دخترانی که اولین بار به صنف آموزش سکی آمدند بکس‎های دستی خود را با بهترین لباس خود، عینک‎های آفتابی و حجاب‎های ابریشمی آورده بودند و طوری به نظر می‎رسیدند که آن‎ها بیشتر به یک نمایش لباس در پاریس آماده‎گی دارند نه به هیجان پرتاب شدن از یک مکان مرتفع.

نشریه برخی از عکس‎های این سکی بازان زن در بامیان را هم نشر کرده‎است که با وسایل و لباس سکی در تپه‎های پربرف دیده می‎شوند.

دیلی میل می‎نویسد که شاید برخی‎ها با دیدن این زنان در لباس غربی و وسایل سکی در افغانستان تعجب کنند ولی خانم بورجیه توضیح می‎دهد که این زنان و دختران بامیانی از آزادی نسبی برخودارند و پوشیدن برقع در آن‎جا اجباری نیست. او می‎افزاید که بخصوص زنان کهنسال هنگام رفتن به بازار شاید برقع سر کنند.

روزنامه می‎نویسد که یکی از ویژه‎گی برجسته بامیان این است که یگانه و اولین والی زن در افغانستان را داشت.

حبیبه سرآبی از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳ والی بامیان بود.

روزنامه می‎افزاید که در کناراین ویژه‎گی‎ها بامیان تپه‎های دلکش و زیبای دارد که زمانی معروفترین بت بودا را در برداشت که از سوی رژیم طالبان منفجر ساخته شد.

XS
SM
MD
LG