لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۴

ویسا: والی برکنار شدۀ سمنگان هم اعلام بغاوت کرد


روزنامه‌های چاپ امروز دوشنبه «۳۰ دلو ۱۳۹۶» کابل بیشتر روی اظهارات والی برکنار شده سمنگان تبصره نموده‌اند.

  • ویسا

روزنامه ویسا در سرمقالۀ شماره امروز اش در این مورد نوشته‌است و گفته شده که عبدالکریم خدام والی برکنار شده سمنگان هم اعلام بغاوت کرد و فرمان رئیس جمهور را در مورد برکناری‌اش رد کرد و از قول وی گفته شده که باید مردم ولایت سمنگان در مورد وی تصمیم بگیرند و رئیس جمهور غنی صلاحیت عزل وی را ندارد.

به باور نویسنده، حکومت وحدت ملی یک توطئه بود که بالای مردم ما تحمیل شد که بعد از سه سال پیامدهای ناگوار آن هویدا شده‌است.

در ادامه آمده‌است که این یک حالت عجیب است، در هیچ جای دنیا سراغ نخواهیم کرد که والی صلاحیت‌اش را با رئیس جمهور مقایسه کند.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی هم روی همین موضوع در سرمقاله‌اش تبصره کرده‌است.

روزنامه نوشته که در این اواخر این‌طور برداشت می‌شود که فاصله میان حکومت و مردم بیشتر شده و در بین نظام هم مشکلات بیشتر گردیده‌است.

به باور سرمقاله نویس، بغاوت والی مستعفی بلخ این را نشان می‌دهد که دیگر در کشور ادعا حاکمیت سرتاسری درست نیست.

در ادامه آمده‌است که به تعقیب نور، روز قبل خدام والی برکنار شده سمنگان هم در کنفرانس خبری گفت که رئیس جمهور صلاحیت عزل وی را ندارد.

روزنامه رئیس جمهور را به قوم‌گرایی متهم نموده می‌نویسد که با در نظرداشت وضعیت جاری در کشور لازم است تا رئیس جمهور مش کاری‌اش را تغییر بدهد تا بتواند از تمام مردم افغانستان نماینده‌گی کند.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد در این مورد نوشته که قوم‌گرایی و سمت‌گرایی در افغانستان مردود است و در بین مردم افغانستان جا ندارد.

در ادامه آمده که موقف والی برکنار شدۀ سمنگان قابل خنده‌است چون به باور سرمقاله نویس مطابق به قانون این حق و صلاحیت رئیس جمهور است تا مطابق به خواست مردم والی‌ها، وزرا و سایر مقامات را تبدیل و یا هم عزل نماید.

در اخیر روزنامه می‌نویسد که متأسفانه برخی اشخاص منافع‌شان را در همین بی‌بند باری‌ها جستجو می‌کنند و موضوعات سمتی، قومی و تنظیمی را دامن می‌زنند که به یقین به تاوان ملت تمام می‌شود و ملت افغان آن را تقبیح می‌کند.

XS
SM
MD
LG