لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۵

تبصره لانگ وار ژورنال در مورد پیام طالبان مسلح به حکومت و مردم امریکا


  • لانگ وار ژورنال

لانگ وار ژورنال، به یک پیام طالبان مسلح که اخیراً به آدرس حکومت و مردم ایالات متحده امریکا نشر شد، پرداخته و نوشته‎است هدف پیام طالبان، ظاهراً آغاز گفت‎وگو با امریکا بود، اما باالعکس، در محتوای نامه بر خارج شدن نیروهای امریکایی از افغانستان تأکید شده بود تا طالبان بار دیگر زمام حکومت در افغانستان را به دست بیگیرند.

نامه طالبان مسلح روز چهارشنبه هفته گذشته نشر شد.

در یک بخش نامه نوشته شده بود که یگانه راه حل قابل قبول بحران افغانستان، از نظر آن‎ها، خروج نیروهای امریکایی و حاکم شدن نظام شرعی، اسلامی است.

طالبان مسلح در نامه خود به امریکا، گفته بودند که هنوز دیر نشده تا امارت اسلامی طالبان را به نماینده‎گی از افغان‎ها بپذیرند و بحران را از طریق مذاکره با تمام جوانب درگیر در معضله افغانستان، حل کنند.

به نوشته لانگ وار ژورنال، هدف اصلی طالبان مسلح در دو پاراگراف اول نامه آن‎ها واضح شده‎است.

در پاراگراف اول، مکرراً از امارت اسلامی یادآوری و تأکید بر این است که حکومت افغانستان نه، بلکه طالبان مسلح از افغان‎ها نماینده‎گی می‎کنند.

پاراگراف دوم نامه، شرایط برای صلح را توضیح داده و از امریکا خواسته‎است که نیروهای نظامی‎اش را از افغانستان خارج کند تا به نوشته لانگ وار ژورنال، زمینه برای به قدرت رسیدن امارت اسلامی مساعد شود.

  • ستارز اند سترایپس

روزنامه ستارز اند سترایپس نگاهی دارد به سفر اخیر رئیس جمهور ایران به هند.

حسن روحانی، در هفته گذشته به دهلی جدید رفت و با نریندرا مودی، صدراعظم هند قراردادهای مهم اقتصادی را امضا کرد که برنامه‎ای انکشافی بندر چابهار ایران نیز در آن شامل است.

ستارز اند سترایپس می‎نویسد، در حالی‎که رئیس جمهور ایالات متحده امریکا از امکان خارج شدن کشورش از توافق اتمی با ایران هشدار می‌دهد، هند که روابطش با ایران در حال گسترش است، در موقف گیچ کننده و مملو از ابهام قرار گرفته است.

به نوشته ستارز اند سترایپس، قرار است حکومت هند بالای پروژه‎های مربوط به بندر چابهار که در نهایت هند را از راه افغانستان با کشورهای آسیای میانه وصل خواهد کرد، حدود ۵۰۰ میلیون دالر سرمایه‌گذاری کند.

ستارز اند سترایپس ضمن اشاره به روابط پیچدۀ سیاسی بین هند و پاکستان، می‎گوید اسلام‌آباد نمی‎خواهد که هند از قلمرو اش به آسیای مرکزی راه داشته باشد، هکذا، هند روی پروژه چابهار سرمایه‌گذاری می‎کند تا از خاک افغانستان به کشورهای آسیای میانه دست تجارت دراز کند.

XS
SM
MD
LG