لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۸

ویسا: اگر مشکلات جاری حل نشوند، تجربه حکومت داکتر نجیب تکرار خواهد شد


روزنامه‎های چاپ امروز کابل در سرمقاله و مطالب‌شان روی برکناری والیان و واکنش‎ها در برابر آن، تنش میان حزب جمعیت و حکومت افغانستان و همچنان اظهارات مقامات پاکستانی و عکس‌العمل‎های مقامات افغان تبصره نموده‎اند.

  • ویسا

روزنامه ویسا با اشاره به برکناری والی و تنش‎ها میان حکومت و حزب جمعیت به حکومت افغانستان هشدار داده‎است که اگر مشکلات پیش آمده به زودترین فرصت حل نشود، تجربه حالت حکومت داکتر نجیب تکرار خواهد شد.

روزنامه می‌نویسد که مردم آیندۀ کشور را بسیار تاریک می‎بینند و نیاز است تا حکومت این نگرامی مردم را رفع سازد.

روزنامه در یک مطلب جداگانه روی همین موضوع نوشته‎است که بعد از عطا محمد نور، والی سمنگان هم فرمان رئیس جمهور را رد کرده‎است.

در ادامه نوشته شده که والی بلخ و والی سمنگان هر دو اعضای حزب جمعیت استند و حزب جمعیت هم در یک اعلامیۀ مطبوعاتی برکناری والی سمنگان را رد نموده‎است و گفته شده که این اقدام حکومت خلاف توافقنامه موجود میان حکومت و حزب جمعیت می‎باشد.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد واکنش حزب جمعیت در رابطه به برکناری والی سمنگان را خلاف منافع ملی و ارزش‎ها قانونی دانسته و نوشته که حزب جمعیت در حالی از این تصمیم حکومت انتقاد می‎کند که سایر احزاب از اقدام رئیس جمهوری حمایت نموده‎اند.

روزنامه در ادامه بحث نوشته که برخی حلقات منافع ملی و حاکمیت ملی را نادیده می‎گیرند و به جریان اصلاحات اداری و مبارزه علیه فساد اداری لطمه وارد می‎نمایند.

در ادامه آمده‎است که احزابی که از والی‎های برکنار شده حمایت می‎کند، تخم نفاق را در میان اقوام افغانستان می‎پاشند و حکومت باید از این عمل جلوگیری نماید.

در مطلب همچنان آمده‎است که از این حالت دشمنان تاریخی مردم افغانستان سود می‎برند، دشمنی که به اثر مدیریت خوب مقامات حکومت افغانستان در انزوا قرار گرفته‎است.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در مورد اعلامیۀ حزب جمعیت در رابطه به برکناری والیان بلخ و سمنگان نوشته و گفته شده که والی سمنگان بر اساس تفاهمنامۀ که میان حکومت و جمعیت به امضا رسیده، والی تعیین شده و حکومت نمی‎تواند وی را برکنار سازد.

در ادامه مطلب نظر والی برکنار شده سمنگان را هم گرفته‎اند که گفته شده که در مورد وی حزب جمعیت باید تصمیم بیگیرد.

اظهارات مقامات پاکستانی و واکنش مقامات دفاعی افغان در مورد موضوع مهم دیگر است که در روزنامه‎ها بازتاب یافته‎اند.

  • افغانستان ما

روزنامه افغانستان ما نوشته که وزارت دفاع افغانستان اظهارات لوی دستیر اردوی پاکستان را در مورد موجودیت پناهگاه‎های تروریستان در داخل خاک افغانستان را رد نموده و گفته اند که مقامات پاکستانی در مورد تروریستان نظر و دیدگاه ثابت ندارند.

  • انیس

روزنامه دولتی انیس با اشاره به رفتار پاکستان در مقابل ترویستان مطلب را چاپ نموده‎است و روزنامه به نقل از مقامات افغان نوشته که اسلام‌آباد در مورد صلح علاقه‌مندی ندارد.

در ادامه نوشته شده که پاکستان از فرصت‎های پیش آمده برای گفت‎وگو، کوشش می‌نماید تا برای دوام جنگ استفاده نماید و جنگ را چنان بغرنچ ساخته که جامعه جهانی نمی‎تواند به صورت جدی در مورد پاکستان تصمیم بیگیرد.

روزنامه در اخیر مطلب به امریکا توصیه نموده که به‌گونه که در سوریه و عراق داعش را شکست دادید، در افغانستان هم اقدام جدی نمایید.

XS
SM
MD
LG