لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۰

ایجاد نیروهای منطقوی در افغانستان چه اثری بر وضعیت امنیتی خواهد داشت؟


وزارت دفاع افغانستان بر اساس حکم رئیس جمهور کشور از ایجاد نیروهای منطقوی خبر داد.

به گفته وزارت دفاع هدف از ایجاد این نیروها، بهبود وضعیت امنیتی، فراهم آوری خدمات بهتر امنیتی برای مردم و تغیر حالت دفاعی نیروهای اردوی ملی به حالت تعرضی می‎باشد.

این وزارت می‎گوید، تعداد نیروهای منطقوی متشکل از ۳۶ هزار تن خواهند بود که در آن ۲۸ هزار و ۵۰۰ تن شان پرسونل محلی از نقاطات مختلف کشور جلب و جذب می‎شوند در حالی‎که هفت هزار و ۵۰۰ تن دیگر آن‎ها کادرهای مسلکی اردوی ملی خواهند بود.

پیش از این شمار این نیروها بیست هزار تن گفته شده بود.

محمد رادمنش
محمد رادمنش

جنرال محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در صحبت با رادیو آزادی در مورد ایجاد این نیروی جدید محلی گفت:

"سال آینده مطابق پلان که وزارت دفاع بخاطر تقویت صفوف اش دارد قوت‎های منطقوی وزارت دفاع نیز بخاطر محافظت از محلات که دولت خدمات ملکی را به مردم ارائه می‎کند ایجاد می‎شوند و این قوت‎ها مسئول مناطق می‎باشند که در آن قرار دارند."

به گفته آقای رادمنش این قوت‎ها شامل جزوتام‎های اردوی ملی بوده، از ولسوالی‎های محل سکونت شان جلب و جذب خواهند شد که پس از تکمیل تمام معیارها، سوابق و معاینات صحی به آموزش آغاز خواهند کرد.

از ایجاد قوت‎های منطقوی در حالی سخن زده می‎شود که همواره نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان به علت عدم حفظ ساحات تصرف شده از مخالفین مسلح دولت مورد انتقاد قرار گرفته‎اند.

اما وزارت دفاع افغانستان تاکید می‎کند که قوت‎های منطقوی به عنوان نیروهای امنیتی محلی در ساحاتی که تحت کنترول کامل و یانسبی دولت بوده به منظور جلوگیری از نفوذ مجدد مخالفین مسلح دولت در ساحات تصفیه شده، منبع معلومات از فعالیت‎های دشمن در محل به قطعات خاص، اجرای وظایف در محلات تحت نفوذ دشمن صرفا به حمایت نزدیک نیروهای اردوی ملی و تامین ارتباط نزدیک بین مردم و دولت تشکیل می‎شود.

معاون سخنگوی وزارت دفاع هرچند ایجاد این قوت‎ها را در تامین امنیت و ثبات مفید می‎خواند اما پیش از این در باره پولیس محلی که مشابه به قوت‎های منطقوی وزارت دفاع خوانده می‎شود، شکایت‎های در افغانستان وجود داشت.

پولیس محلی هشت سال پیش در چوکات وزارت داخله افغانستان به منظور تامین امنیت در ساحات دور دست ایجاد شد.

در موارد متعدد مردم از برخورد نیروهای محلی که به هدف حمایت از دولت ایجاد شده‎اند شکایت کرده‎اند و مدثریت آن را زیر سوال برده‎اند.

عتیق الله امرخیل یکی از آگاهان مسایل نظامی افغانستان نیز به این باور است که ایجاد قوت‎های منطقوی مانند پولیس محلی نتیجه را که مردم انتظار آن را دارد در پی نخواهد داشت.

امرخیل: اربکی و پولیس محلی ایجاد شدند هیچ نتیجه نداشتند این هم کدام نتیجه نخواهد داد.
امرخیل: اربکی و پولیس محلی ایجاد شدند هیچ نتیجه نداشتند این هم کدام نتیجه نخواهد داد.

او به رادیو آزادی گفت:

"چندین بار اربکی و پولیس محلی ایجاد شد که هیچ نتیجه همراه نداشتند این هم کدام نتیجه نخواهد داد نتیجه معکوس خواهد داشت مردم از مردم دور خواهد شد و بی اعتباری ببار خواهد اما بهتر است تا شمار منسوبین امنیتی را افزایش بدهند برای تامین امنیت."

اما وزارت دفاع افغانستان می‎گوید، رهبری قوت‎های منطقوی را کادرهای اردوی ملی بدوش دارد و تمامی فعالیت‎های این نیروها تحت نظارت اردوی ملی خواهد بود.

XS
SM
MD
LG