لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۸

بختیار: به گروه‌های طالبان و مافیایی مواد مخدر میلیون‌ها دالر زیان وارد شده‌است


وزارت امور داخله افغانستان می‌گوید، در سال روان در جریان عملیات علیه مواد مخدر، ده‌ها کارخانه و ذخایر مواد مخدر را از بین برده‌اند و از این درک به طالبان مسلح و گروه‌های مافیایی ده‌ها میلیون دالر زیان وارد کرده‌اند.

وزارت امور داخلۀ افغانستان می‌گوید، در سال روان زیان‌های بزرگ مالی را به طالبان مسلح و گروه‌های مافیایی مواد مخدر وارد کرده‌اند که میزان آن به بیش از ۲۵۰ میلیون دالر می‌رسد.

عبدالخلیل بختیار معین مبارزه علیه مواد مخدر وزارت امور داخله به روز چهار شنبه گذشته در کابل به خبرنگاران گفت، پولیس از آغاز سال "۱۳۹۶" شمسی تا حال، "۲۴۶۸" مورد عملیات را علیه مواد مخدر انجام داده‌اند.

عبدالجلیل بختیار
عبدالجلیل بختیار

آقای بختیار با اشاره به زیان‌های وارد شده در جریان این عملیات گفت:

"پولیس ما توانسته‌است که در سال روان ۲۷ لابراتوار تولید هیروئین را از بین ببرند و همین‌گونه ۱۲ ذخیره‌گاه مواد مخدر را کشف کرده‌اند. آنان این مواد را به‌خاطر ذخیره کرده بودند که در فرصت مناسب آن را به خارج قاچاق کنند. در این عملیات به قاچاقبران، گروه‌های مافیایی و طالبان مسلح که از پول سیاه تمویل می‌شوند، ۲۷۲ میلیون دالر زیان وارد شده‌است."

به‌گفته آقای بختیار طالبان مسلح و گروه‌های تروریستی از درک تولید و قاچاق مواد مخدر پول به دست می‌آورند و با استفاده از همین منابع فعالیت‌های شان را به پیش می‌برند.

این در حالی است که از ماه نوامبر سال ۲۰۱۷ میلادی تا حال عملیات مشترک نیرو های افغان و خارجی علیه کارخانه‌های تولید مواد مخدر و نابودی منابع عایداتی طالبان مسلح در جنوب و شمال‌شرق کشور ادامه دارد.

به‌گفته قوماندانان ناتو، از آغاز این عملیات تا حال بیش از ۲۰۰ میلیون دالر امريکایی به آنان زیان وارد شده و ده‌ها کارخانه تولید هیروئین را نیز نابود کرده‌اند.

بمباران لابراتوار مواد مخدر در هلمند توسط نظامیان امریکایی
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:14 0:00

در همین حال میرزا محمد یارمند معین پیشین وزارت امور داخله به این باور است که دوام عملیات علیه کارخانه‌های تولید هیروئین و منابع عایداتی طالبان از شدت جنگ جاری کاسته‌است و آنان را از درک مالی متضرر ساخته‌است.

او افزود:

"ما حال شاهد این استیم که وضعیت اقتصادی و مالی دشمن تضعیف شده‌است و عملیات آنان نیز کاهش یافته است. پیش از این آنان هر روز عملیات می‌کردند، به دولت و مردم ملکی زیان وارد می‌کردند. اگر تخریب کارخانه‌های تولید هیروئین به همین گونه دوام پیدا کند، منابع بیشتر گروه‌های تروریستی از بین خواهد رفت و آنان از لحاظ مالی تضعیف خواهند شد."

میرزا محمد یارمند معیین پیشین وزارت امور داخله
میرزا محمد یارمند معیین پیشین وزارت امور داخله

آقای یارمند پیشنهاد می‌کند که در کنار دوام این عملیات، کشورهای همسایه افغانستان و جامعه جهانی باید تشویق شوند که مشترکاً علیه مواد مخدر مبارزه نمایند و در افغانستان نیز فرصت‌های مناسب معیشت بدیل برای دهاقین فراهم شود.

در کنار دوام این عملیات، کشورهای همسایۀ افغانستان و جامعه جهانی باید تشویق شوند که مشترکاً علیه مواد مخدر مبارزه نمایند.

پیش از این جنرال "لینس بونچ" قوماندان عملیاتی نیرو های حمایت قاطع ناتو در افغانستان در مصاحبه با رادیو آزادی گفته بود که مصارف سالانه طالبان مسلح به ۵۰۰ میلیون دالر می‌رسد و آنان ۶۰ درصد این مصارف را از درک مواد مخدر به دست می‌آورند.

please wait
Embed

No media source currently available

0:00 0:03:17 0:00
لینک مستقیم

گزارش: عبادالله حنانزی

XS
SM
MD
LG