لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۱:۱۸

گروه ویژه اقدام مالی یا "FATF" پاکستان را دو باره در فهرست خاکستری قرار می‌دهد


یک اداره جهانی نظارت از پول شویی، پاکستان را دوباره در فهرست نظارت از تمویل تروریستان قرار داده‌است.

پاکستان قبل از این هم برای سه سال تا سال ۲۰۱۵ شامل این لست بود.

رسانه‌های هندی و منابع دیپلوماتیک این مطلب را امروز جمعه بیان کردند.

گروه ویژه اقدام مالی یا "FATF" پاکستان را دو باره در فهرست خاکستری قرار می‌دهد.

واشنگتن هفته گذشته را صرف تشویق کشورهای عضو گروه ویژه اقدام مالی یا "FATF" نمود تا پاکستان را در جمع کشور های "فهرست خاکستری" جا دهد کشورهای‌که نتوانسته اند در برابر تمویل مالی تروریستان اقدام کافی کنند.

این اقدام در بخشی از استراتژی خارجی ایالات متحدۀ امریکا در ارتباط به اعمال فشار بر پاکستان صورت گرفته تا اسلام آباد روابط خود را با جنگجویان افراطی در افغانستان قطع کند.

این اقدام چند روز پس از گزارش‌های به نشر می‌رسد که به پاکستان پیش از این‌که در این فهرست درج شود، سه ماه وقت داده شده‌است.

گفته می‌شود، در صورتی که اسلام آباد درج فهرست نظارت از پول شویی شود، امکان دارد سیستم بانکداری و سرمایه گذاری خارجی در این‌کشور صدمه بینند.

اداره خبری اندیاند ریپوبلیک و چینل تلویزیونی "تایمز نوو" هند گزارش دادند که پاکستان تا آخرین لحظات تلاش کرد که در این فهرست جا داده نشود.

بر اساس گزارش رویترز قرار است، اواخر روز جمعه اعلامیه رسمی در این ارتباط به نشر برسد.

یک منبع دیپلوماتیک از یک کشور عضو گروه ویژه اقدام مالی تائید کرد که این گروه تصمیم گرفته تا پاکستان را بار دیگر درج فهرست نماید.

این منبع دیپلوماتیک به رویترز گفت، اوایل این هفته چین، ترکیه و شورای همکاری خلیج مخالف این اقدام امریکا بودند، اما شب پنجشنبه چین و شورای همکاری خلیج از مخالفت شان دست کشیدند.

مقام‌های پاکستانی و تحلیل‌گران از این بیم دارند که اگر اسلام آباد در این فهرست شامل شود امکان دارد ارتباطات بانکی خود را با خارج به مخاطره بی‌اندازد که به گفته آن‌ها شاید پاکستان را در آستانه انتخابات در تابستان امسال با مشکلات روبه‌رو کند.

بریتانیا، فرانسه، جرمنی از این اقدام ایالات متحده برای شمولیت پاکستان در فهرست نظارت از تمویل گروه‌های تروریستی حمایت می‌کنند.

XS
SM
MD
LG