لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۹

گاردین در مورد افغانستان: برای صلح یک فرصت است


باز هم شماری از رسانه‎های جهان به اظهارات روز چهارشنبه رئیس جمهور اشرف غنی در نشست دوم پروسه کابل تمرکز کرده‎اند.

  • گاردین

"برای صلح یک فرصت است" سر مقاله ایست از روزنامه بریتانیایی گاردین.

روزنامه با اشاره به پیشنهاد روز چهارشنبه رئیس جمهور غنی در جریان پروسه دوم کابل نوشته‎است حکومت افغانستان برای طالبان مسلح پیشنهاد صلح داد تا جنگ دراز مدت امریکا به پایان برسد.

گاردین نوشته که باید این کار شود.

به نوشته روزنامه، با آنکه چنین چیزی کم رنگ به نظر می‎رسد، اما درخواست از طالبان که خود شان را به عنوان یک حزب سیاسی ثبت کنند و دفتر شانرا در کابل بگشایند، سخاوتمندی رئیس جمهور غنی را نشان می‎دهد.

آقای غنی در مراسم گشایش نشست پروسه دوم کابل پیشنهاد کرد که آتش بس برقرار و گروه طالبان به عنوان جریان سیاسی پذیرفته شود.

وی در بدل این پیشنهاد، از طالبان خواست تا قانون اساسی افغانستان را بپذیرند و به صلح حاضر شوند.

طالبان به صورت رسمی در مورد نشست دوم پروسه کابل تبصره نکرده‎اند اما پیش از این نشست، حکومت افغانستان را از توجه شان بیرون کردند و برای ایالات متحده امریکا پیشنهاد گفتگوهای صلح را مطرح کردند.

روزنامه گاردین نوشته طالبان در حالی برای امریکا پیشنهاد مذاکره داده‎اند که ایالات متحده صلاحیت جنرالان و نظامیانش را در میدان جنگ بیشتر ساخته تا در نتیجه طالبان سرکوب و در نهایت به گفتگوها آماده شوند.

به استدلال روزنامه، طالبان مسلح به این فشارها پاسخ دادند و با حمله مرگبار در بیست و هفتم جنوری امسال در کابل، جان بیش از صد تن را گرفتند.

  • وال ستریت ژورنال

روزنامه وال ستریت ژورنال در مورد در خواست آقای غنی از طالبان که روز چهارشنبه گفت حاضر است این گروه را به عنوان یک جریان سیاسی مشروع بپذیرد، می‎نویسد که تا هنوز رهبری طالبان به این درخواست رئیس جمهور افغانستان پاسخ نداده‎اند.

روزنامه به نقل از مقام‎های امریکایی و افغان گزارش داده که گفته‎اند هدف از فشارهای نظامی بر طالبان در چند ماه اخیر همین بوده که آن‎ها به مذاکرات حاضر شوند.

وال ستریت ژورنال در بخش دیگر نوشته که طالبان مسلح نسبت به هر زمان دیگر پس از سال ۲۰۰۱ میلادی و حضور امریکا و متحدینش در افغانستان، پول بیشتر و اسلحه به دست آورده‎اند.

روزنامه به این هم تمرکز کرده که طالبان در مورد استراتژی خود شان و نحوه برخورد با گروه داعش دچار چند دسته‎گی شده‎اند.

به تحلیل وال ستریت ژورنال، رئیس جمهور غنی در سخنرانی روز چهارشنبه‎اش، سخنانی گفت که تازه‎گی داشت زیرا او در گذشته طالبان را تروریست خطاب می‎کرد و حالا دعوت او از طالبان برای پیوستن به صلح، در واقع یک تغییر در پالیسی‎های وی است زیرا آقای غنی نامزدی‎اش در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده و اداره کشور برای پنج سال دیگر را تحت بررسی دارد.

XS
SM
MD
LG