لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۴

شورای حقوق بشر "م.م" اجلاس فوق العاده را در مورد بحران غوطه سوریه برگزار کرد


شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد امروز اجلاس فوق العاده را در مورد بحران غوطه سوریه برگزار کرد.

بریتانیا در خواست کرده بود که این اجلاس برای برخورد با بحران بشری غوطه شرقی دایر شود.

این منطقه محاصره شده از سوی نیرو های حکومت سوریه، در وضعیت بد قرار دارد و در جریان عملیات نظامی نیرو های وفادار به رژیم بشارالاسد، صدها تن نیز جان داده‌اند.

غوطه
غوطه

اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز جمعه در مورد بحران سوریه، در ژنیف سویس آغاز شد.

بریتانیا خواسته تا این نشست فوری، وضعیت بشری در غوطه شرقی را به بحث گیرد.

جولیان برایت ویت سفیر بریتانیا در شورای حقوق بشر، با ارسال نامه خواسته تا از جرایم جنگی حساب گرفته شود، تحقیق مستقلانه در مورد غوطه شرقی صورت گیرد و اجازه ورود برای گروه های امداد رسانی در این منطقه داده شود.

رونالدو گومیز سخنگوی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز جمعه گفت در متن قطعنامه برای تحقیق و کمک رسانی برای غوطه شرقی درخواست خیلی جدی شده است.

او افزود:

"در کنار سایر مسایل، قطعنامه خواهان نیاز فوری برای حسابدهی از جرایم توسط تمام جوانب شده. رد دسترسی برای رساندن کمک های بشری شدیداً تقبیح میشود. قطعنامه میخواهد تا مقام های سوریه برای کمک رسانی اجازه انتقال کمک ها و خدمات صحی را به صورت آزاد، بدون محدودیت و دوامدار در غوطه شرقی فراهم کنند. همچنان خواسته می شود تا کمیسیون تحقیق در مورد سوریه، بررسی های همه جانبه و مستقل را در مورد وضعیت غوطه شرقی انجام دهد."

انتظار میرود تحقیق کننده ها در مورد بحران غوطه شرقی، در ششم مارچ یعنی روز سه شنبه، گزارش بعدی شانرا در باره همین منطقه نشر کنند.

در عملیات دو هفته یی در غوطه شرقی، منطقه ای که در نزدیکی دمشق، در محاصره نیرو های حکومتی قرار دارد، صد ها تن کشته شدند.

صد ها هزار تن دیگر هم به کمک های فوری نیاز دارند اما دروازه های این شهر در حال حاضر به روی کاروان های امداد رسانی بسته اند.

قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهان تطبیق آتش بس سی روزه در تمامی سوریه شده، چیزی که شنبه گذشته صادر شد اما تا هنوز از تطبیق آن هیچ خبری نیست و بحران بشری در این کشور هنوز هم در حال افزایش است.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG