لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۹

تبصرۀ روزنامه‌های کابل در مورد دومین نشست پروسۀ کابل


روزنامه‌های چاپ امروز کابل در مورد پروسه صلح افغانستان برخی مطالب شان‌را به چاپ رسانده‌اند.

ویسا

روزنامه خصوصی ویسا در سر مقاله‌اش نوشته حکومت در دومین نشست پروسه کابل طرح همه جانبه صلح با طالبان را پیشکش کرد و رئیس جمهور غنی گفته‌است که دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا این طرح را تائید کرده‌است.

در سر مقاله روزنامه همچنان آمده‌است که رئیس جمهور غنی یک روز پس از نشست پروسه کابل در نشست به‌مناسبت روز نیرو های امنیتی گفت که با طالبان صلح می‌کنند اما به گفته وی به این معنی نیست که به پایان جنگ می‌رسند.

سر مقاله نویس با توجه به این موضوع نوشته‌است، با این شکل، رسیدن به ختم جنگ به رویا مُبدل خواهد شد و تاکید دارد که مقامات باید با این گفته با سرنوشت مردم بازی نکنند.

انیس

روزنامه دولتی انیس در سر مقاله‌اش نوشته که دومین نشست پروسه کابل نشان داد که دولت به پروسه صلح متعهد است.

در سر مقاله به نقل از مقامات افغان آمده‌است که طالبان بدون این‌که صلح کنند، دیگر راه ندارند و روند مذاکرات هم باید بین الافغانی باشد.

روزنامه می‌نویسد که امریکا منحیث یک حامی مهم افغانستان، از این تصمیم مقام‌های افغان نیز پشتیبانی کرده‌است.

روزنامه خصوصی دنیا در یک مطلب‌اش نوشته که حامد کرزی رئیس جمهور پیشین کشور نیز طالبان را به صلح فرا خوانده بود تا بجای مذاکره با امریکا با حکومت افغانستان گفتگو کنند.

سر مقاله این روزنامه هم به موضوع صلح افغانستان تمرکز داشته است.

در سر مقاله آمده‌است، پیشنهاد صلح حکومت افغانستان از سوی امریکا، بریتانیا، چین، پاکستان و شماری از کشورها و سازمان‌های دیگر مورد حمایت جدی قرار گرفته‌است.

روزنامه می‌نویسد که اکنون نیاز است تا طالبان رابطه شان‌ر‌ا با تروریستان قطع کنند و از افراطیت دست بکشند و حاضر به گفتگو با حکومت افغانستان شوند.

به باور سر مقاله نویس، این یگانه راه است که افغانستان از مداخلات خارجی‌ها نجات می‌یابد و یک فضای آرام برای زنده‌گی در این کشور ایجاد خواهد شد.

XS
SM
MD
LG