لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۰

واشنگتن پوست: اگر نیرو‌ های امریکایی، افغانستان را ترک کنند این‌کشور سقوط خواهد کرد


  • واشنگتن پوست

روزنامه واشنگتن پوست در شماره اخیرش مقاله را به قلم ماروین وین باوم تحت عنوان "اگر امریکا سربازانش را از افغانستان بیرون کند این کشور یکبار دیگر درگیر هرج و مرج می‌شود" بچاپ رسانده‌است.

ماروین وین باوم این مطلب را در پاسخ به تبصره ریچارد کوهین نویسنده دیگر نوشته‌است.

ریچارد کوهین در تبصره‌اش نوشته بود که زمان بیرون شدن سربازان امریکایی از افغانستان رسیده‌است اما نویسنده مقاله واشنگتن پوست بدین باور است که اگر نیرو‌ های امریکایی افغانستان را ترک کنند، حکومت آن‌کشور به‌زودی سقوط خواهد کرد به گفته نویسنده مقاله این‌بار نتیجه متفاوتر از سال ۱۹۹۰ میلادی خواهد بود.

به نوشته که در واشنگتن پوست چاپ شده‌است، بیرون شدن سربازان امریکایی از افغانستان مشابه به بیرون شدن آن‌ها از ویتنام نخواهد بود بلکه اگر امریکا نیروی‌هایش را از آن‌کشور بیرون کند شرایط را برای یک جنگ خونین داخلی مساعد خواهد کرد.

در مقاله واشنگتن پوست در ادامه آمده‌است که در صورت بیرون شدن پیش از وقت سربازان امریکایی از افغانستان، جنگجویان طالب، داعش، القاعده و دیگر جنگسالاران با حمایت از ملیشه‌های قومی برای به قدرت رسیدن با هم درگیر خواهند شد.

همچنان افغانستان شاهد جنگ نیابتی کشور‌های منطقه مانند ایران، پاکستان، روسیه و هند خواهد شد که در نتیجه یکبار دیگر میلیون‌ها افغان مجبور به فرار از کشورشان می‌شوند.

نویسنده مقاله واشنگتن پوست در ادامه پیشنهاد کرده است که خستگی قابل فهم امریکایی‌ها در طولانی‌ترین جنگ در افغانستان نباید زمینه را برای چشم پوشی از حقایقی مساعد بسازد که سقوط دولت افغانستان را بپذیرید.

  • استارز ایند سترایپز

روزنامه استارز ایند سترایپز که بیشتر روی مسایل نظامی می نویسد در شماره اخیرش در مورد حمله که کابل روز جمعه شاهد آن بود نوشته‌است.

در این حمله یک تن کشته و ۲۲ تن دیگر زخمی شدند.

روزنامه در ادامه نوشته است، گزارش‌های ابتدایی این رویداد از هدف قرار گرفتن یک موتر مربوط به سفارت آسترالیا خبر دادند که براساس این گزارش‌ها در آن به کدام خارجی آسیب نرسید، اما اکنون جولی بیشاپ وزیر خارجه آسترالیا گفته است که در حمله روز جمعه شهر کابل دو تن از قراردادی‌های این کشور زخمی شده اند.

به گفته وزیر خارجه آسترالیا به کارمندان دیگر این سفارت آسیب نرسیده‌است.

در اعلامیه که از سوی وزارت خارجه آسترالیا نشر شده است با خانواده‌های قربانیان این رویداد ابراز غمشریکی شده است.

روزنامه استارز ایند ستراپبز نوشته است که مسئولیت رویداد‌های خونین اخیر کابل را گروه طالبان یا داعش به‌دوش گرفته اند که بیشتر قربانیان آن افراد ملکی اند.

XS
SM
MD
LG