لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۲

مینه پال: برای نتایج مثبت مذاکرات ارگ و نور امیدواری موجود است


ریاست جمهوری افغانستان نتایج مذاکرات میان هیئت ریاست جمهوری و عطا محمد نور والی پیشین بلخ را مسالمت آمیز خوانده و امیدوار است که این مذاکرات نتایج مثبت بدهند.

دوا خان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری روزد وشنبه به رادیو آزادی گفت که حکومت خواهان حل مسالمت آمیز این مسئله میباشد.
مینه پال گفت که امیدواری وجود دارد که مذاکرات نتایج مثبت را در قبال داشته باشد .
وی افزود که گفتگوها ادامه دارند اما در مورد جزئیات بیشتر ارائه نکرد.

از سوی دیگر برخی از نزدیکان عطا محمد نور از دیدار اخیر آقای نور با رئیس عمومی امنیت ملی و رئیس دفتر رئیس جمهور ابراز امیدواری کرده می‎گویند، انتظار می‎رود که اختلاف به میان آمده به زودی حل شود.

افضل حدید رئیس شورای ولایتی بلخ و یکی از چهره‎های نزدیک به عطا محمد نور والی پیشین این ولایت می‎گوید، شب گذشته آقای نور ساعت‎ها پشت دروازه‎های بسته با معصوم ستانکزی رئیس عمومی امنیت ملی و سلام رحیمی رئیس دفتر رئیس جمهور ملاقات کرد.

حدید هرچند از جزئیات دقیق این دیدار ابراز بی‌خبری کرد، اما گفت گزارش‎های رسیده به او می‎رساند که دو طرف به توافق نزدیک شده‎اند.

به‌گفته حدید این ملاقات در اقامتگاه عطا محمد نور در شهر مزار شریف صورت گرفته‎است.

افضل حدید
افضل حدید

وی افزود:

"مذاکرات در پشت دروازه‎های بسته تا نیمه‎های شب ادامه داشت، جزئیات این مذاکرات هرچند برای من روشن نیست، ولی از قرینه چنین معلوم می‎شود که قبلاً هم تفاهماتی در این راستا در نزدیکی ارگ و آقای نور صورت گرفته، ان‌شاءالله یک امیدواری است که این مذاکرات خوشبینانه به پیش می‎رود و اطمینان هم داده شده که این مشکل (اختلاف سیاسی میان نور و ارگ) از همین طریق حل می‎شود."

ریاست جمهوری و دیگر نهادهای دولتی در باره جزئیات این دیدار تا هنوز به‌گونه رسمی ابراز نظر نکرده‎اند.

جمعیت اسلامی هم نمی‎خواهد به‌گونه رسمی در این باره صحبت کند.

اما برخی رسانه‎های داخلی در افغانستان به نقل از منابع‌شان گزارش کرده‎اند که ارگ و عطا محمد نور در این ملاقات به توافق رسیده‎اند.

اما یک منبع معتبر در جمعیت که نمی‎خواهد از وی در گزارش نام ببریم روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت، در ملاقات اخیر هیچ توافقی به دست نیامده و تصمیم نهایی از صلاحیت شورای رهبری این حزب خواهد بود.

نزدیک به سه ماه پیش ارگ ریاست جمهوری از منظوری استعفای عطا محمد نور و تعیین انجنیر محمد داوود به‌عنوان والی جدید بلخ خبر داد.

این اقدام ارگ تا حال از سوی عطا محمد نور و جمعیت اسلامی پذیرفته نشده‎است و آقای نور تا حال بدون رضایت ارگ به کارش ادامه می‎دهد.

به دنبال این نارضایتی به‌گفته منابع در جمعیت اسلامی، این حزب بیش از ۱۰ بار با نماینده‎های رئیس جمهور در کابل مذاکره کرده‎است.

وطندوست: اخطارها اذهان مردم افغانستان را مغشوش می‎کند.
وطندوست: اخطارها اذهان مردم افغانستان را مغشوش می‎کند.

در همین حال عبدالقادر زازی وطندوست منشی ولسی جرگه از ملاقات اخیر رئیس عمومی امنیت ملی و رئیس دفتر اشرف غنی با عطا محمد نور استقبال می‎کند.

آقای وطندوست می‌افزاید:

"خوب است که این‎ها بنشینند با هم و از زور و اخطار کار نگیرند، چون این اخطارها اذهان مردم افغانستان را مغشوش می‎کند و باید دو طرف از آن کار نگیرند و راه خوب رسیدن به تفاهم است."

به‌گفته آقای وطندوست، اختلاف‎های سیاسی در بسیاری کشورها یک کار معمول است و باید برای حل آن مذاکرات سیاسی دنبال شوند.

این در حالیست که پیش از این معاون رئیس جمهور امریکا در تماس تیلیفونی با محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان نیز به آمدن تغییر بر وقت و مسالمت‌آمیز در رهبری ولایت بلخ تأکید کرده بود.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG