لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۰

وزارت دفاع: ورد سربازان تازه نفس ناتو به افغانستان، نیروهای ما را تقویت می‎کند


وزارت دفاع ملی افغانستان می‎گوید، ورود سربازان تازه نفس امریکایی و ناتو به افغانستان ماموریت آموزش و مشوره دهی برای نیروهای اردوی ملی این کشور بخصوص نیروهای کوماندو، سرحدی و هوایی را تقویت می‎کند.

این وزارت می‎گوید، پس از اعلام استراتژی ایالات متحده امریکا در مورد افغانستان در ماه آگست سال گذشته، همکاری امریکا و ناتو با نیروهای اردوی ملی در بخش‎های مختلف ظرف ماه‎های اخیر زیاد شده‎است.

این وزارت امیدوار است که با رسیدن سربازان تازه نفس بین المللی به افغانستان ماموریت آموزش و مشوره دهی نیروهای افغان بیشتر تقویت شود.

جنرال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به رادیو آزادی گفت که در ماه‎های اخیر در همکاری امریکا و دیگر کشورهای عضو ناتو جهت تقویت نیروهای هوایی افغانستان و تجهیز و آموزش درست نیروهای کوماندو پیشرفت‎های خوب صورت گرفته‎است.

به گفته آقای وزیری، سربازان تازه رسیده ناتو به افغانستان روند آموزش، تجهیز و حمایت از نیروهای افغان را بیشتر از پیش تقویت می‎کنند.

پنتاگون گفته‎است که صدها سرباز در روزهای اخیر به افغانستان رسیده‎اند و با نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور در سطح کندک‎ها همکاری می‎کنند.

تام گریسبک، سخنگوی نیروهای امریکایی در افغانستان در مورد رسیدن این سربازان به افغانستان به خبرگزاری فرانسه گفته‎است هدف این نیست که برای افغان‎ها جنگ شود، بلکه رسیدن سربازان تازه امریکایی به افغانستان آنست تا نیروهای شجاع افغانستان آموزش داده شوند تا آن‎ها خود و برای خودشان بجنگند.

دولت وزیری می‎گوید، به کمک نیروهای امریکایی و ناتو در بخش‎های مختلف نیاز دارند.

دولت وزیری
دولت وزیری

او در ادامه افزود:

"فرقه نیروهای خاص کوماندوی ما به قول اردو مبدل شد. بنابرین، درین جا به افزایش شمار نیروهای ناتو برای مشوره دهی، پلانگذاری و آموزش نیاز است. به همین ترتیب نیروهای سرحدی به وزارت دفاع پیوستند که ما برای تقویت و تجهیز آن‎ها یک طرح دو ساله داریم و درین بخش نیز به همکاری آن‎ها در بخش‎های مشوره، پلان، آموزش و تجهیز نیاز داریم. نیروهای هوایی سه برابر می‎شوند و نیروهای تازه آمده ناتو به افغانستان در همین بخش‎ها با ما کمک می‎کنند."

وزارت دفاع ملی افغانستان می‎گوید، هرچند طالبان بر خلاف سال‎های گذشته جنگ را در زمستان امسال متوقف نساختند، حکومت نیز در کنار گسترش دامنه عملیات زمستانی، طرح‎های در زمینه تجهیز و آموزش نیروهای افغان عملی کرد تا در فصل بهار که شورشیان معمولاً حمله‎های خود را افزایش می‎دهند، آماده‎گی داشته باشد.

به گفته سخنگوی این وزارت، طرح عملیات معروف به نصرت هم تکمیل شده و در سال نو هجری شمسی آغاز خواهد شد.

حکومت افغانستان موضع اش را در خصوص صلح با طالبان در این اواخر نرم ساخته، اما مقام‎ها می‎گویند میدان‎های جنگ را جهت سرکوب شورشیانی که به پیشنهاد صلح تن نمی‎دهند گرم نگه خواهند داشت.

XS
SM
MD
LG