لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۰

واشنگتن پست: پیشنهاد حکومت افغانستان برای طالبان، با موانعی روبرو شده‎است


باز هم پیشنهاد مذاکرات صلح از جانب رئیس جمهور افغانستان برای طالبان مسلح، توجه شماری از رسانه‎های چاپی غرب را به خود جلب کرده‎است.

  • واشنگتن پست

روزنامه واشنگتن پست می‎نویسد با وجود حمایت امریکا، پیشنهاد حکومت افغانستان برای طالبان مسلح، با موانعی روبرو شده‎است.

به نوشته روزنامه، شورشیان هیچ نشانه از تغییر در تقاضاهای گذشته شان را ابراز نکردند زیرا آن‎ها برای گفتگو با امریکا در خواست کرده‎اند نه مذاکره با حکومت افغانستان.

واشنگتن پست بخشی از اظهارات لوریل میلر را که تا ماه جون پارسال به حیث یک دیپلومات ارشد در امور افغانستان و پاکستان هم کار کرده، به نشر سپرده‎است.

خانم میلر می‎گوید امریکا باید واضح تر سازد که روی چی می‎خواهد مذاکره کند و چی زمانی را برای خروج نیروهایش از افغانستان در نظر می‎گیرد.

این دیپلومات پیشین امریکایی که در حال حاضر به حیث متخصص پالیسی خارجی در موسسه راند کار می‎کند، همچنان به واشنگتن پست گفته‎است کافی نیست که گفته شود دروازه صلح باز است. باید پروسه صلح آغاز شود و آن را امکان پذیر بسازند.

  • شیکاگو تریبیون

روزنامه شیکاگو تریبیون در این مورد مطلبی را نشر کرده و نوشته‎است با توجه به حملات مرگبار کابل در ماه جنوری، پیشنهاد رئیس جمهور غنی برای طالبان یک گام خیلی مهم است.

روزنامه اظهارات مایکل کوگلمن معاون ارشد جنوب آسیا در مرکز ویلسن را نشر کرده که گفته‎است با توجه به پیشنهاد آقای غنی، تا هنوز عملی به نظر نمی‎رسد که محاسبه شورشیان تغییر کند.

همسایه‎های افغانستان در مورد تعهد امریکا برای حل سیاسی مسئله افغانستان تردید دارند.

به نوشته شیکاگو تریبیون، همسایه‎های افغانستان در مورد تعهد امریکا برای حل سیاسی مسئله افغانستان تردید دارند.

روزنامه از این هم یاد آور شده که به نظر می‎رسد پاکستان، ایران و روسیه با گروه‎های شورشی در جنگ نیابتی شان در افغانستان ارتباط دارند و در ادامه جنگ شاید منفعت شان را بیبینند.

  • نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز نوشته که یک جنگسالار پیشین تا هنوز مشکل ساز است اما در مورد صلح حرف می‎زند.

روزنامه به پیشینه گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی، از هنگام جنگ در برابر شوروی سابق گرفته تا ارتباط گذشته وی با شبکه القاعده، جنگ‎های داخلی کابل و موقف گذشته وی در برابر حکومت افغانستان پرداخته و روی نقش او در صلح تمرکز کرده‎است.

به نوشته نیویارک تایمز، آقای حکمتیار تاکید می‎کند که می‎تواند در گفتگوهای صلح با طالبان مسلح نقش حیاتی داشته باشد.

گلبدین حکمتیار در صحبتی با نیویارک تایمز که در ماه فبروری صورت گرفت، همچنان گفته که صلح خواست و مسئولیت اش است.

به گفته حکمتیار، او میانجیگری برای مذاکرات صلح را آغاز کرده و به صورت دوامدار با مولوی هبت الله آخندزاده رهبر طالبان به تماس است.

رهبر حزب اسلامی این را هم گفته که افراد طالبان، برای شامل شدن در پروسه صلح، می‎توانند نخست عضویت حزب وی را کسب کنند.

نیویارک تایمز همچنان نوشته که حکومت افغانستان از توافق با حزب اسلامی به عنوان یک دستاورد بزرگ یاد می‎کند.

اما روزنامه به نقل از تحلیلگران نظامی و دیپلومات‎ها نوشته که گفته‎اند با وجود توافقنامه سیاسی با حزب اسلامی، در حال حاضر هیچگونه کاهش در خشونت‎ها در افغانستان دیده نمی‎شود و دورنمای وضعیت فعلی هم چندان روشن به نظر نمی‎رسد.

XS
SM
MD
LG