لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۱

ارگ: طرح‎های برخی سیاسیون در مورد صلح دیدگاه‎های شخصی آنان است


صلح آرزوی همیشگی مردم افغانستان که تا حال برای برآورده شدن آن تلاش‎ها نتیجه نداده‎است.

ریاست جمهوری افغانستان می‎گوید، حکومت به طرح‎های احزاب و چهره‎های سیاسی احترام دارد اما موقف رسمی حکومت در باره صلح در نشست دوم پروسه کابل به گونه واضح مطرح شد.

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور روز سه شنبه «۱۵حوت۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت، حکومت به طرح و نظریات احزاب و چهره‎های سیاسی احترام دارد اما موقف رسمی در این باره بیان شده‎است.

شاه حسین مرتضوی
شاه حسین مرتضوی

او افزود:

"دیدگاه رسمی حکومت وحدت ملی و رئیس جمهور در کنفرانس کابل در رابطه به صلح واضح بیان شده‎است این موضوعات که شما مطرح کردید دیدگاه‎های فردی برخی شخصیت‎های سیاسی است ولی آنچه که مربوط حکومت می‎شود همان موضوع است که ما در کنفرانس کابل بیان کردیم."

روزنامه نیویارک تایمز اخیراً به نقل از گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی نوشته‌است که او در ادامه تلاش‌های صلح با طالبان در کنار ارائۀ یک سلسله پیشنهادها به رئیس جمهور غنی، به طالبان مناطق امن یا ولایت‌های به نام صلح را پیشنهاد کرده‌است.

سخنگوی حزب اسلامی می‎گوید، این طرح را آنان قبل از برگذاری نشست پروسه کابل به حکومت سپرده‎است.

حمید عزیز می‎گوید که در این طرح در مورد واگذاری ولایات مشخص به طالبان، چیزی گفته نشده‎است.

حکومت افغانستان در نشست پروسه کابل که هفته گذشته برگزار شد به طالبان پیشنهاد گفتگوی صلح بدون قید و شرط را نموده‎است.

با آن‎که طالبان تا کنون در مورد پیشنهاد حکومت وحدت ملی و طرح حزب اسلامی در مورد صلح چیزی نگفته‎است، اما در گذشته همواره گفتگوهای صلح با حکومت را رد کرده‎است.

با این همه حمید عزیز سخنگوی حزب اسلامی می‎گوید که اگر طالبان قانونی اساسی را بپذیرند، قرار دادن ساحات به طالبان که خود شان در آن حاکمیت دارند، مشکل قانونی ندارد.

او افزود:

"حکومت وقتی از احزاب دیگر کسانی را حاکم یک ولایت تعیین می‎کند می‎شود که به طالبان هم پروسه را پیشنهاد کند آن‎ها هم چارچوب سیاسی افغانستان را بپذیرند و سهم داشته باشند و در حقیقت این مشارکت سیاسی طالبان است."

با آن‎که آقای عزیز از دادن جزئیات بیشتر در مورد طرح حزب اسلامی در مورد صلح خوداری کرد اما می‎گوید که با عملی شدن آن به چالش‎های جاری راه حل صلح آمیز دریافت خواهد شد.

نصرالله ستانکزی استاد پوهنتون و آگاه سیاسی می‎گوید که بدون تعامل قانونی واگذاری مناطق مشخص به طالبان با قانون اساسی مطابقت نداشته و به این اساس به گفته وی طرح حزب اسلام هم عملی نخواهد بود.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG