لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۹

تبصره روزنامه‌های چاپ کابل روی مذاکرات صلح با طالبان مسلح


بحث‎های جاری در رابطه به صلح با طالبان و اعتراضات گسترده مردم در ولایت غزنی از مهمترین عناوین روزنامه‎های چاپ امروز کابل اند.

  • ویسا

روزنامه ویسا در صفحه نخستش نوشته‎است که جنگ جاری در افغانستان تنها از راه سیاسی می‎تواند خاتمه یابد.

روزنامه به نقل از رسانۀ "امریکن کنورسیشن" نوشته که در یک و نیم دهه گذشته افغانستان به علت ادامه جنگ‎ها بسیار متضرر شده و تأکید بر جنگ این خسارات را بیشتر می‎سازد.

روزنامه در مطلب دیگری به نقل از شورای عالی صلح نوشته‎است که روسیه از نفوذ زیاد در منطقه برخوردار بوده و در پروسه صلح افغانستان باید از آن استفاده شود.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در مطلبی نوشته‎است که واشنگتن از طالبان مسلح خواسته که در باره پلان صلح رئیس جمهور غنی غور نمایند.

روزنامه به نقل از الیس ولز سرپرست معاونیت وزارت خارجه امریکا گفته که آقای غنی از طالبان نخواست که به حکومت تسلیم شوند، بلکه گفته که راه مذاکرات را در پیش گیرند.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد نوشته که جامعه جهانی از طرح تازه صلح حکومت افغانستان استقبال کرده‎اند، اما طالبان تا هنوز در این باره واکنش نشان نداده‎اند.

روزنامه نوشته که هنوز نیز طالبان فرصت دارند و باید موقف‌شان را تغییر داده و به گفتگوهای صلح لبیک بگویند.

به نوشته روزنامه طالبان باید به جای جنگ راه صلح را در پیش گیرند و از طریق سیاست خود را مطرح کرده و کرسی‎های مهم را تصاحب کنند.

  • ویسا

روزنامه ویسا در مطلبی نوشته که اعتراضات مردم ولسوالی قره‌باغ غزنی به خاطر کشته شدن افراد ملکی هنوز نیز ادامه دارد.

به نوشته روزنامه حکومت هیئتی را به غزنی فرستاده تا موضوع را از نزدیک بررسی کند.

روزنامه می‎گوید که اعتراض کننده‎ها در دیدار با هیئت حکومتی پذیرفته‎اند که تا دو روز دیگر به اعتراضات‌شان خاتمه می‎دهند، اما تأکید کرده‎اند که بر ضد عاملین قتل افراد ملکی باید اقدام شده و افراد گروگان شده آزاد شوند.

و روزنامه آرمان ملی در این باره به نقل از مقامات محلی غزنی نوشته که هیئت فرستاده شده عاملین قتل افراد ملکی را در قره‌باغ غزنی شناسایی کرده‎است.

در مطلب آمده که به علت ادامه اعتراضات بخش عمده شهر غزنی مسدود است و از چهار روز به این‌سو ده‎ها موتر باربری و صدها مسافر به علت بسته بودن شاهراه کابل-کندهار در دو طرف گیر مانده‎اند.

XS
SM
MD
LG