لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۶

تبصره مجله دیپلومات در مورد پروسه صلح افغانستان


  • دیپلومات

مجله دیپلومات مطلبی را در مورد پروسه صلح افغانستان نشر کرده‎است.

در آغاز این مقاله می‎خوانیم در حالی‎که رئیس جمهور افغانستان برای طالبان پیشنهاد صلح را مطرح کرده، پیشبینی‎های از همین حالا در مورد ناکامی مذاکرات وجود دارد.

دیپلومات به نشست دوم پروسه کابل که در ۲۸ فبروری برگزار شد و در آن مقام‎ها و نماینده‎گان منطقه و جهان شرکت کردند، اشاره می‎کند.

مجله همچنان می‎نویسد در کنار پیشنهاد صلح رئیس جمهور اشرف غنی، مذاکرات بی‌نتیجه خواهد ماند.

مقاله‌نویس به برخی دلایل اشاره کرده و در نخست استدلال می‎کند که با وجود فشارهای امریکا و جامعه بین‌المللی، پاکستان عمق پالیسی استراتژیک‌اش را در افغانستان تغییر نداده‎است.

دیپلومات در ادامه نوشته که «آی اس آی» یعنی اداره استخبارات پاکستان، علاوه بر دادن پناهگاه‎های امن به طالبان و کمک‎های مالی برای این گروه، حکومت آن کشور هم به تندروی‎ها در منطقه دامن می‎زند.

دلیل دوم بی‌نتیجه ماندن مذاکرات به باور مجله، همین است که جنگ افغانستان پیچیده‌تر شده و حالا روسیه، ایران و چین در آن دخیل شده‎اند.

به همین خاطر نقطه پایان گذاشتن به جنگ و رسیدن به یک توافق پرچالش شده‎است.

دیپلومات دلیل سوم را این‎گونه یادآور شده که حکومت افغانستان برای تندروانی که به پروسه صلح می‎پیوندند، هیچ برنامه ندارد.

چهارم هم این‎که دادن امتیازات برای طالبان در بدل صلح، شاید دستاوردهای گذشته را با خطر روبه‌رو سازد.

مجله دیپلومات یادآور شده که شماری از جهادی‎های پیشین، میلیاردها دالر کمک را برای خود گرفته‎اند و جنرال‎های زیادی در اداره‎های امنیتی دارند، بناً واضح نیست که در بدل مصالحه، حکومت افغانستان برخی خواست‎های طالبان را چگونه پوره می‎کند.

  • واشنگتن تایمز

روزنامه امریکایی واشنگتن تایمز هم مقالۀ را در مورد افغانستان نشر کرده‎است.

اقتصاد افغانستان به زراعت متکی است، اما حدود نیمی از عواید نا خالص این کشور، از کشت کوکنار به دست میاید.

در آغاز این مطلب آمده که اقتصاد افغانستان به زراعت متکی است، اما حدود نیمی از عواید نا خالص این کشور، از کشت کوکنار به دست میاید.

واشنگتن تایمز در ادامه نوشته که هیروئین افغانستان به پاکستان و ایران منتقل می‎شود و از آن‎جا به سایر کشورهای جهان انتقال می‎یابد.

به نوشته روزنامه، قاچاق مواد مخدر، جامعه افغانستان را با فساد اداری آغشته ساخته و جنگ‎ها را در این کشور شدت بخشیده‎است.

تنها طالبان، چهل درصد عواید شان را از راه هیروئین به دست می‎آورند.

  • بانک جهانی

بانک جهانی هم در یک گزارش تازه گفته که با وجود نا امنی‎های دوامدار افغانستان در بخش صحت تقویت شده و دستاوردهای دراز مدت دارد.

بر اساس این گزارش، از سال ۲۰۰۳ به این‌سو، در عرصه صحی افغانستان خیلی پیشرفت صورت گرفته‎است.

بانک جهانی در ادامه مطلب نوشته که در افغانستان از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۵ میلادی، در مرگ و میر کودکان زیر پنج سال، ۴۰ درصد کاهش آمده‎است.

در ادامۀ گزارش، خدمات صحی در تمامی افغانستان ارزیابی شده و در آن آمده‎است، از سال ۲۰۰۳، از نظام صحی گرفته تا تأسیسات و سهولت‎های که به میان آمده، پیشرفت قابل توجه در همین عرصه دانسته می‎شود.

XS
SM
MD
LG