لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۷

دونالد ترمپ ملاقات با رهبر کوریای شمالی را پذیرفت


رئیس جمهور امریکا پذیرفته که با رهبر کوریای شمالی ببیند. از دیدار دو رهبر، دیروز نخست یک مقام کوریای جنوبی خبر داد و امروز وزیر خارجه امریکا آنرا تأیید کرد.

مقام‌های امریکایی می‌گویند، رئیس جمهور ترمپ و کیم جونگ اون رهبر کوریای شمالی، روی احتمال محدود ساختن سلاح‌های هسته‌ای پیونگ یانگ گفتگو خواهند کرد.

رکس تیلرسن وزیر خارجه امریکا می‌گوید، رئیس جمهور دونالد ترمپ خودش روی دیدار با کیم جونگ اون رهبر کوریای شمالی توافق کرده‌است.

به گفته تیلرسن، برای تنظیم چنین دیدار به چند هفته وقت نیاز است.

وزیر خارجه امریکا در جریان سفرش به کشور افریقایی جیبوتی هم‌چنان افزود، با رئیس جمهور ترمپ از طریق تیلیفون صحبت کرده و او گفته که می‌خواهد با رهبر کوریای شمالی گفتگو کند.

رکس تیلرسن وزیر خارجه امریکا
رکس تیلرسن وزیر خارجه امریکا

وی گفت:

" این چیزیست که رئیس جمهور از مدت‌ها در ذهنش داشت. بناءً این یک خبر حیران کننده نیست. او بارها به صورت علنی در باره خواستش گفته که می‌خواهد با کیم جونگ اون ببیند. حالا پرسش در مورد توافق روی زمان برگزاری مذاکرات دو رهبر و محل آن است، فکر می‌کنم به چند هفته وقت نیاز دارد."

ترمپ دیروز در صفحه توییترش نوشت، کیم جونگ اون نه تنها روی جلوگیری از گسترش سلاح‌های هسته‌ای صحبت کرده بلکه برای از بین بردن آن تعهد سپرده‌است.

به گفته رئیس جمهور امریکا، کوریای شمالی وعده کرده که در جریان مذاکرات، هیچ‌گونه آزمایش راکتی انجام ندهد.

اما دونالد ترمپ در ادامه تویتش نوشته است: "تحریم‌ها بر کوریای شمالی تا هنگامی پا برجا خواهد ماند که امریکا با آن‌کشور به یک توافق دست یابد."

مشاور امنیت ملی کوریای جنوبی دیروز گفت، آقای ترمپ توافق کرده که تا ماه می امسال با رهبر کوریای شمالی ببیند و در مورد پاکسازی شبه جزیره کوریا از سلاح‌های هسته‌ای با وی گفتگو کند.

چونگ یوی یونگ که در این اواخر به پیونگ یانگ رفته بود، دیروز پس از دیدار با رئیس جمهور امریکا در قصر سفید گفت، رهبر کوریای شمالی برایش اطمینان داده که به از بین بردن سلاح‌های هسته‌ای، خیلی متعهد است.

مشاور امنیت ملی کوریای جنوبی به نقل از کیم جونگ اون گفت که کوریای شمالی از هرگونه آزمایش راکتی هم خودداری خواهد کرد.

به گفته وی، ترمپ از این اظهارات ستایش کرده و گفته‌است که به همین هدف می‌خواهد با رهبر کوریای شمالی دیدار کند.

روسیه از این انکشاف تازه در روابط واشنگتن و پیونگ یانک استقبال کرده‌است.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفته که این یک گام مهم در سمت درست است.

به گفته لاوروف، این اقدام باید تنها یک دیدار نه بلکه برای دریافت راه حل بحران هسته‌ای کوریای شمالی، آغاز یک روند باشد.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG