لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۱

تیفا: سازمان ملل متحد نیز برای برگزاری انتخابات آینده همکاری لازم نکرده است


تیفا یا بنیاد انتخابات شفاف افغانستان میگوید که بر علاوه حکومت افغانستان و کمیسیون مستقل انتخابات این کشور سازمان ملل متحد نیز برای برگزاری انتخابات آینده در این کشور همکاری لازم نکرده است.

محمد نعیم ایوب زاده رئیس این بنیاد روز شنبه "۱۹ حوت ۱۳۹۶" به رادیو آزادی گفت که برای برگزاری انتخابات آینده در افغانستان همکاری سازمان ملل یک امر حتمی است اما به گفته وی این همکاری بگونه درست آن وجود نداشته است.

او افزود:

"کم کاری های نه تنها که مربوط کمیسیون و حکومت میشود بلکه متوجه سازمان ملل متحد نیز میشود، سازمان ملل متحد نیز نتوانسته طوری همکاری میکرد که حد اقل آماده گی های لازم برای برگزاری انتخابات فراهم میشد. حکومت اراده ندارد، کمیسیون هم هنوز نتوانسته که وضعیت را مشخص کند و جامعه جهانی به خصوص سازمان ملل متحد نتوانسته خوب همکاری کند که ما را آماده میساخت برای برگزاری انتخابات."

قرار است انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی ها در شانزدهم سرطان سال پیشرو برگزار شود.

اما تدامیچی یاماموتو نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان در سخنرانی تازه اش در نشست شورای امنیت این سازمان گفته است که آماده گی های لازم برای برگزاری انتخابات در افغانستان اتخاذ نشده است.

وی تاکید کرده که برگزاری شفاف و به موقع انتخابات ولسی جرگه و شورای های ولسوالی ها در افغانستان از یکسو لازمه قانون اساسی است و از طرف دیگر اعتماد کمیسیون های انتخاباتی را اعاده میکند.

وی همچنان گفته است که عدم انجام کارهای لازم برای برگزاری انتخابات و انتقادها از کمیسیون مستقل انتخابات موجب شد تا رئیس پیشین این کمیسیون از موقفش برکنار گردد.

گلاجان عبدالبدیع صیاد رئیس کمیسیون مستقل انتخابات از اظهار نظر دراین باره خود داری کرد.

اما محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان هفته گذشته در مراسم افتتاح سال هشتم دوره شانزدهم شورای ملی تاکید کرد که برگزاری انتخابات به موقع یک موضوع حتمی است.

محمد اشرف غنی
محمد اشرف غنی

او افزود:

"برگزاری انتخابات پارلمانی و انتخابات ریاست جمهوری در زمان معین آن امر حتمی و اجتناب ناپذیر است، حکومت وحدت ملی خود را مکلف می‌داند که منابع لازم برای برگزاری انتخابات را فراهم نماید و امنیت آن را تأمین کند."

عبدالروف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه نیز در مراسم آغاز کار سال هشتم شورای ملی تاکید کرد که انتخابات باید به موقع آن و بگونه عادلانه برگزار گردد.

اما پیش از این نا امنی ها و برخی مشکلات تخنیکی دیگر از چالش های جدی فراه راه برگزاری انتخابات در افغانستان خوانده شده است.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG