لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۱

ویسا: کای ایدی حقایق تلخ را با زبان دیپلوماتیک گفته‌است، اما حقیقت دارد


روزنامه‌های چاپ امروز کابل عمدتاً روی موضوعات مرتبط به صلح و واکنش‌ها در این رابطه تبصره نموده‌اند.

  • ویسا​

روزنامه ویسا در سرمقاله‌اش نوشته که کای ایدی نماینده ویژۀ پیشین سر منشی سازمان ملل متحد در افغانستان گفته نظر طالبان که با حکومت افغانستان نه بلکه با امریکا گفتگو می‌کنند، منطق دارد زیرا استراتژی نظامی افغانستان در واشنگتن ترتیب گردیده‌است.

در ادامه آمده که وی حقایق تلخ را به شیوه دیپلوماتیک بیان کرده‌است.

به باور سرمقاله نویس گفتگوهای بین الافغانی راه معقول ختم جنگ در افغانستان می‌باشد، با آن که نیرو های بین المللی خواهان بمباردمان، افزایش نیرو و فعالیت‌های جنگی می‌باشند و صلاحیت آتش بند هم مربوط آنان می‌باشد، با در نظر داشت این موضوعات، طالبان تا چه اندازه بالای طرح صلح حکومت افغانستان اعتماد کرده می‌توانند.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد در صفحه نخست شماره امروزی‌اش نوشته که ایالات متحده امریکا از طالبان خواسته تا با حکومت افغانستان وارد مذاکره و گفتگو شوند و به جنگ جاری در افغانستان نقطه پایان بگذارند.

در ادامه مطلب آمده‌است که الیس و ایلز معاون وزارت خارجه امریکا در امور آسیای جنوبی و میانه از طرح پیشنهادی صلح رئیس جمهوری افغانستان حمایت نموده‌است.

در مطلب از قول این مقام حکومت امریکا گفته شده که طالبان باید با سایر گروه‌های تروریستی روابط شان را قطع نمایند.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی نوشته که طالبان با برگذاری نشست علما در کشور اندونیزیا مخالفت نموده‌اند.

در ادامه مطلب نگاشته شده که طالبان با نشر یک اعلامیه گفته اند که قضیه افغانستان یک قضیه بغرنج و پیچیده و یکی از قضایای مهم امت اسلامی است.

در ادامه مطلب به نقل از اعلامیه آمده‌است که حکومت افغانستان می‌خواهد با تدویر همچو کنفرانس‌های علما برای خودش مشروعیت کسب کند.

در مطلب همچنان آمده که طالبان از کشورهای اسلامی خواسته اند که زمینه همچو نشست‌ها را فراهم نسازند چون آنان در این نشست‌ها اشتراک نمی‌کنند.

XS
SM
MD
LG