لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۷

پس از ۱۶ سال، باز هم حضور امریکا در افغانستان افزایش می‌‎یابد


حضور نظامی امریکا در افغانستان که از آن تقریباً ۱۶ سال می‌گذرد، بار دیگر افزایش یافته و تقویت گردیده‌است.

  • آیا کسی به این مسئله توجه می‌کند؟

براساس گزارش خبرگزاری اسوشیتد پرس، زمانی‌که در نشست استماعیه مجلس سنای امریکا روی موضوع تهدید‌های بزرگ در برابر امنیت ایالات متحد بحث گردید، تنها از افغانستان چهار بار نام گرفته شد و آن هم در بیانیه‌های آغازین مقام‌های بلند رتبه نظامی امریکا نه در سؤال و جواب.

هرچند، نشست استماعیه مجلس سنای امریکا دو ساعت دوام کرد، اما در آن هیچ یک از سناتوران از مقام‌های نظامی و استخباراتی سؤال نپرسیدند.

به‌گفته خبرگزاری اسوشیتد پرس، این نشان می‌دهد که به جنگ افغانستان که در حال حاضر ۱۵ هزار عسکر در آن دخیل اند، تمایل چندان وجود ندارد.

در حالی‌که به نظر می‌رسد که گویا این جنگ به پایان خود نزدیک شده‌است.

ماه گذشته یک لوای که حدود ۸۰۰ سرباز شامل آن می‌باشد، وارد افغانستان شد تا پروسه آموزش و مشوره به نیرو‌های امنیتی افغان را تقویت بخشد.

ضمناً، در کنار افزایش نیرو‌های نظامی از ماه جنوری امسال به این‌سو، طیاره‌های جنگی و ترانسپورتی بیشتر به نیرو‌های امنیتی افغان تسلیم داده شده‌اند.

اما این موضوع وضاحت ندارد که این جنگ آن طوری‌که رئیس جمهور دونالد ترمپ در استراتژی جدید خود در ماه اگست سال ۲۰۱۷ اعلان کرده و توقع داشت، به پیش می‌رود یا نه.

شاید تصور از این جنگ زمانی بیشتر از این هم واضح شود که با گرم شدن هوا فصل جنگ در افغانستان آغاز گردد.

آنتونیو کوردسمن که وضعیت افغانستان را در مرکز استراتژیک و مطالعات بین‌المللی در واشنگتن بررسی می‌کند، ماه گذشته در یک مقاله نوشت، حکومت امریکا در پلان‌ها و تاکتیک‌های خود برای تقویت نیرو‌های امنیتی افغان پیشرفت‌های قابل ملاحظه دارد، اما برای ثبات مدنی و سیاسی هیچ چیزی انجام نیافته‌است.

آقای کوردسمن می‌گوید، اداره رئیس جمهور دونالد ترمپ در افغانستان تنها به وضعیت خراب امنیتی روبه‌رو نیست، بلکه این اداره در عرصه حکومتی و یا اقتصادی کدام استراتژی واضح ندارد که در ثبات سیاسی افغانستان کمک کند.

در گزارش اسوشیتد پرس آمده‌است حکومت ضعیف کابل و مقاومت شورشیان طالب در برابر نیرو‌های نظامی امریکا تنها مشکل نیست، بلکه به‌گفته مقام‌های امریکایی مداخله روسیه در افغانستان هم به تلاش‌های امریکا و ناتو صدمه رسانده‌است.

جوزف ووتل قوماندان قوای مرکزی امریکا ماه گذشته در جلسه یک کمیته کانگرس گفت، مسکو تلاش می‌کند که حضور گروه داعش در افغانستان را بزرگ نشان دهد و بار ملامتی را بر دوش امریکا بیندازد که گویا این کشور در مأموریت افغانستان ناکام است.

اما مقام‌های افغان مداخله کشور‌های همسایه به خصوص پاکستان را عامل عمدۀ دوام جنگ در افغانستان می‌دانند.

در کنار پاکستان در این اواخر ایران هم متهم است که به جنگویان طالبان کمک می‌کند، اما اسلام‌آباد و تهران هر دو این اتهامات را رد می‌کنند.

در این حال، ستیفن بیدل استاد علوم سیاسی و امور بین‌المللی در پوهنتون جورج واشنگتن می‌گوید، این‌که امریکایی‌ها به این جنگ چندان علاقه‌مندی ندارند، این مسئله از لحاظ سیاسی به رئیس جمهور ترمپ این امکان را فراهم کرده که این جنگ را به‌گونه که او می‌خواهد به پیش ببرد.

ضمناً، جنرال جان نیکلسن قوماندان مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان در ماه نوامبر گفته بود که نیرو‌های امنیتی افغان به حمایت قوای امریکا روند جنگ را تغییر داده و در برابر شورشیان طالب پیروزی به دست آورده‌اند.

طالبان از آن زمان به بعد به حملات بزرگ دسته جمعی بر برخی از مناطق به‌شمول کابل دست زده که در نتیجه آن ده‌ها غیر نظامی کشته شده‌اند.

باز هم مقام‌های امریکایی چنین وانمود کردند که گویا طالبان روش عجولانه در پیش گرفته و چنین استدلال نمودند که طالبان بیش از این توان ندارند که مناطق جدید را تصرف کنند.

اما دان کوتس رئیس اداره استخبارات ملی امریکا سه شنبه گذشته در نشست کمیته خدمات نظامی سنای امریکا در مورد وضعیت افغانستان چنین یک تصویر را ارائه کرد که خیلی خوشبینانه نبود.

آقای کوتس گفت:

"ما وضعیت عمومی افغانستان را چنین ارزیابی می‌کنیم که سال آینده اوضاع در افغانستان تا حدی به وخامت می‌گراید و فشارهای طالبان بر حکومت افغانستان ادامه می‌یابند."

هرچند رئیس اداره استخبارات ملی امریکا افزود که نیرو‌های امنیتی افغان در سال ۲۰۱۸ میلادی می‌توانند به کنترول خود بر شهرهای بزرگ ادامه دهند، اما جنرال رابرت اشلی رئیس استخبارات دفاعی امریکا در نشست مشابه یک تصور مختلطی از اوضاع افغانستان ارائه کرد.

جنرال اشلی پیش‌بینی نمود که نیرو‌های نظامی افغان امسال به حملات تهاجمی خود ادامه می‌دهند، اما او هم‌چنان پیش‌گویی کرد که طالبان ثبات در این‌کشور را به‌ خطر مواجه کرده، نفوذ خود در مناطق دور دست را گسترش داده، مراکز ولسوالی‌ها را به تهدید روبه‌رو نموده و با حملات بر شهر‌های بزرگ به اعتبار حکومت در میان مردم، صدمه می‌زنند.

XS
SM
MD
LG