لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۵

ویسا: میان حکومت و برخی طالبان توافق شده تا یک ولایت به آن‌ها سپرده شود


روزنامه‌های چاپ امروز کابل روی موضوعات متفاوت تبصره نموده‌اند.

  • ویسا

روزنامه ویسا در یکی از مطالب‌اش نوشته که میان حکومت و برخی از طالبان توافق شده تا یک ولایت به طالبان سپرده شود.

روزنامه از قول منابع نوشته که حکومت افغانستان می‌خواهد تا ولایت هلمند را به طالبان واگذار شود حال آن‌که طالبان خواهان ولایت هرات هستند.

در ادامه نوشته که تماس‌ها میان حکومت افغانستان و یک گروه از طالبان آغاز شده و در این تماس‌ها واگذاری یک ولایت به طالبان نیز مطرح شده‌است.

به‌گفته روزنامه، این تماس‌ها میان حکومت و طالبان در مراحل ابتدایی‌اش می‌باشد.

روزنامه این را هم نوشته که از قبل هم طرح واگذاری چندین ولایت به طالبان از سوی امریکا مطرح شده بود که این طرح دارد به واقعیت مبدل می‌شود.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در مورد برگزاری انتخابات پارلمانی تبصره کرده‌است.

روزنامه در سرمقاله‌اش از قول برخی از شخصیت‌های سیاسی و حقوقی نوشته، کار حکومت وحدت ملی که تا چند ماه دیگر پایان می‌یابد و برگزاری انتخابات هم ناممکن به نظر می‌رسد و سؤال را در این رابطه مطرح ساخته که پس چی باید شود و این مشکل سیاسی چگونه حل گردد؟

در ادامه مطلب آمده که برخی از گروه‌های سیاسی برای بیرون رفت از بحران موجود، انتخابات زود هنگام را پیشنهاد داده‌اند که با توجه به فرصت کم از عمر حکومت، انتخابات زود هنگام ممکن به نظر می‌رسد.

در مطلب گفته شده که ایجاد اداره مؤقت و یا اداره مؤقت مشروط می‌تواند نظام را از فروپاشی نجات بدهد و اعتماد مردم را نسبت به دولت اعاده کند.

طرفداران این نظریه گفته‌اند که اداره موقت برای حد اقل دو سال به وجود آید به شرط این‌که این اداره بتواند زمینه انتخابات را فراهم کند.

به باور نویسنده سرمقاله باید تمام نهادهای سیاسی دور هم جمع شوند و موضوع بدیل حکومت را در صورتی‌که انتخابات برگزار نشود، جستجو کنند و سر انجام به یک فیصله اتفافی، این مشکل سیاسی را حل نمایند.

  • انیس

روزنامه دولتی انیس روی برگزاری نشست اندونیزیا تبصره نموده و گفته شده که طالبان با تحریم نشست اندونیزیا این را ثابت ساختند که به اراده خود نیستند.

در ادامه نوشته که دولت افغانستان و جامعه جهانی این روزها بیشتر از هر گزینه دیگر به روند گفتگوهای صلح میان دولت و مخالفان مسلح تأکید دارند و جامعه جهانی طرح پیشنهادی حکومت افغانستان را بهترین گزینه برای ختم جنگ در افغانستان می‌داند.

XS
SM
MD
LG