لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۱۱:۵۳

هشدار امریکا به روسیه، ایران و رژیم سوریه


امریکا هشدار می‌دهد که اگر روسیه، ایران و رژیم سوریه به نقض آتش بس ۳۰ روزه که سازمان ملل‌متحد آن‌را تصویب کرده است ادامه دهند، واشنگتن آماده است برای پایان دادن به حملات اسلحۀ کیمیاوی و آنچه که "رنج غیر انسانی" می‌خواند دست به اقدام شود.

سفیر امریکا در ملل‌متحد دیروز به گردهمایی شورای امنیت گفت، آتش‌بسی را که این شورا دو هفته قبل تصویب کرده‌است ناکام مانده و واشنگتن یک متارکه جدید ۳۰ روزه را پیشنهاد می‌کند.

نیکی هیلی سفیر امریکا در سازمان ملل‌متحد گفت، این یک آتش‌بس نیست، این ادامه جنگ رژیم اسد، ایران و روسیه با مخالفان سیاسی‌شان است.

او در سخنرانی‌اش به ماه اپریل سال گذشته میلادی اشاره کرد، زمانی‌که کشتی‌های راکت افگن امریکایی در واکنش به حمله کیمیاوی، یک پایگاه هوایی سوریه را هدف قرار داد.

امریکا در آن‌زمان بالای پایگاه هوایی شعیرات سوریه پس از آن حمله کرد که از مرگ حدود ۱۰۰ تن در حمله با گاز سارین در شهر خان شیخون گزارش شد.

سازمان ملل در ماه اکتوبر تأیید کرد که دولت سوریه عامل آن حمله بوده‌است.

نیکی هیلی
نیکی هیلی

خانم هیلی بیشتر گفت:

"واشنگتن به همه کشورهای که مصمم به اعمال اراده خود از طریق حملات کیمیاوی و اعمال رنج غیر انسانی هستند، به خصوص رژیم سوریه که از قانون تخطی می‌کند، اخطار می‌دهیم که ایالات متحده در صورت لزوم آماده‌است وارد عمل شود."

خانم هیلی اتهام وارد کرد که رژیم سوریه و هم‌پیمانان آن روسیه و ایران با استفاده از چنین خلاها در آتش‌بس به گرسنه ساختن و کوبیدن صد‌ها هزار غیر نظامی در غوطه شرقی در دمشق ادامه می‌دهند.

نیکلی هیلی گفت که متارکه جدید خلا‌های به ارتباط مبارزه علیه تروریزم نخواهد داشت و نادیده گرفتن آن برای رژیم سوریه و دیگران دشوار خواهد بود.

خانم هیلی گفت که در چهار روز نخست پس از تصویب قطعنامه آتش‌بس قبلی، روسیه حداقل روزانه ۲۰ حمله هوایی را در دمشق و غوطه شرقی انجام داد.

از سوی دیگر آنتونیو گوترش منشی عمومی ملل‌متحد به شورای امنیت گفت که حملات هوایی، آتش‌باری توپخانه و حملات زمینی درست بعد از آن در غوطه شرقی شدت اختیار کرد که شورای امنیت به‌تاریخ ۲۴‌م فبروری آتش بس ۳۰ روزه را اعلان کرد.

واسیلی نبنزیا سفیر روسیه در سازمان ملل‌متحد از عملیات تهاجمی سوریه در منطقه غوطه شرقی به‌عنوان یک عملیات ضد تروریستی مشروع دفاع کرده‌است.

واسیلی نبنزیا
واسیلی نبنزیا

او گفت:

"دولت سوریه کاملاً حق دارد برای برطرف کردن تهدیدی که متوجه شهروندانش است تلاش کند. حومه دمشق نباید پایگاه تروریست‌ها باشد."

سفیر روسیه در سازمان ملل هشدار داد که هر گونه استفاده یک‌جانبه از نیرو علیه رژیم سوریه توسط امریکا می‌تواند به‌گونه غیر عادلانه بالای ثبات در شرق میانه تأثیرگذار باشد.

اما سرپرست نماینده بریتانیا در سازمان ملل گفت که حملات نیرو‌ های بشارالاسد تا زمانی که منطقه غوطه شرقی را از کنترول مخالفین به‌دست نیاورند، ادامه خواهد یافت.

او روسیه را برای حمایت از نیرو‌ های اسد در حملات بالای غوطه شرقی محکوم کرد.

فرانسوا دلاتتر سفیر فرانسه در سازمان ملل گفت که در حملات نیرو‌های بشارالاسد و روسیه در غوطه شرقی غیر نظامیان هدف قرار گرفته‌اند.

XS
SM
MD
LG