لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۴

حکومت افغانستان انتظار نتیجۀ مطلوب از نشست صلح جاکارتا دارد


حکومت افغانستان انتظار دارد که نشست علما در اندونیزیا در یک فضای مثبت برگزار و نتیجه مطلوب به دست بیاید.

به برگزاری نشست علمای پاکستان، افغانستان و اندونیزیا سه روز باقی مانده است.

طالبان از اشتراک در این نشست انکار کرده‌اند، اما حکومت به برگزاری آن خوشبین است.

شاه‌حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور روز سه شنبه «۲۲ حوت ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت، انتظار می‌رود در نشست اندونیزیا در باره جنگ و صلح افغانستان بحث‌های واضح صورت گیرند، اما به‌گفته وی این‌که طالبان در آن اشتراک می‌کنند یا نه به آنان (حکومت) ربط ندارد.

شاه حسین مرتضوی
شاه حسین مرتضوی

او افزود:

"میزبانی نشست‌های اندونیزیا و ازبکستان را خود همان کشورها می‌کنند و نماینده‌های حکومت و علمای افغانستان در این نشست‌ها اشتراک خواهند کرد، این‌که در این نشست این کشورها کی‌ها را دعوت می‌کنند این به خود آنان مربوط می‌شود، حکومت افغانستان می‌خواهد صحبت‌ها در فضای خوب صورت گیرند تا ما بتوانیم طرح که پیشکش شده بر اساس آن به یک نتیجه برسیم."

قرار است نشست علمای افغانستان، اندونیزیا و پاکستان به روز ۱۶ تا ۱۹ ماه روان میلادی در شهر جاکارتا پایتخت اندونیزیا برگزار شود.

امیدواری وجود دارد که این نشست برای پایان جنگ در افغانستان بتواند کمک کند.

پیش از این یوسف کالا معاون رئیس جمهور اندونیزیا که به هدف اشتراک در نشست دوم پروسه کابل به افغانستان آمده بود گفته است، امیدواری وجود دارد که این نشست برای پایان جنگ در افغانستان بتواند کمک کند.

پوسف کالا
پوسف کالا

طالبان با پخش یک اعلامیه از اشتراک خود در این نشست انکار کرده اند.

سید انتظار خادم یکی از کارشناسان سیاسی می‌گوید، بهتر این بود که طالبان به جای اشتراک نکردن در این نشست، دلایل خود برای ادامه جنگ را به علما در این نشست پیشکش می‌کرد.

به‌گفته آقای خادم طرف‌های درگیر جنگ باید به آنچه برای صلح تعهد کرده‌اند وفادار باقی بمانند و همچنان از فرصت پیش آمده استفاده کنند.

انتظار خادم
انتظار خادم

او افزود:

"نیت، گفتار و عمل سه مراحل اند که باید طالبان و حکومت افغانستان آن را در نظر بگیرند، هر زمانی که در نیت، گفتار و عمل دو طرف شک موجود باشد امیدواری و تلاش‌های صورت گرفته به هیچ تبدیل خواهد شد."

از سوی دیگر کرام‌الدین رضا زاده عضو ولسی جرگه می‌گوید، پیش از این هم در باره صلح نشست‌ها و کنفرانس‌های برگزار شده‌اند، اما به دلیل عدم اشتراک طالبان و کشورهای حامی این گروه نتایج مثبت نداشته اند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG