لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۵

کارخانۀ پروسس و بسته‌بندی جلغوره در افغانستان ساخته می‌شود


برای نخستین بار چند کارخانۀ پروسس و بسته‌بندی جلغوزه در افغانستان ساخته می‌شود.

جلغوزه یکی از محصولات پُر درآمد افغانستان است که در سال‌های گذشته به آن توجه لازم صورت نگرفته بود، اما اکنون حکومت و سکتور خصوصی می‌خواهند تا در زمینه سرمایه‌گذاری کنند.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان روز سه شنبه «۲۲ حوت ۱۳۹۶» در نشست تحت نام "جلغوزه خالص افغانستان" در کابل گفت که خودکفایی این کشور در خصوص پروسس و بسته‌بندی جلغوزه، برای کسب نام خوب در بازار‌های بین‌المللی یک نیاز مبرم است.

عبدالله عبدالله
عبدالله عبدالله

او افزود:

"امروز شاهد اقدامی هستیم که ان‌شاءالله نتیجه آن به سود افغانستان است و در بخش افزایش صادرات این کشور و دادن شهرت خوب به افغانستان در بازار‌های جهان و فراهم نمودن زمینه کار به افغان‌ها نقش مهم دارد."

این در حالیست که یک شرکت تولیدی موسوم به "جلغوزه خالص" در نظر دارد تا در ولایت‌های کابل، ننگرهار، لغمان، پکتیا و خوست چند کارخانه پروسس و بسته‌بندی جلغوزه بسازد.

یحی خان زدران رئیس این شرکت می‌گوید که این کارخانه‌ها در مدت یک سال ساخته و به کار آغاز خواهد کرد.

بر اساس معلومات اتاق تجارت و صنایع افغانستان، این کشور همه‌ساله به ارزش ۸۰۰ میلیون دالر ۳۳ هزار متریک جلغوزه تولید کرده که تنها هزار متریک تن آن از راه افغانستان و بقیه از مسیر پاکستان به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

به نقل از این اتاق، در ۱۰ ماه گذشته در حدود هزار تن جلغوزه به ارزش ۹ میلیون دالر به کشورهای خارجی به ویژه چین صادر شده‌است.

هم‌اکنون ۴۳ هزار هکتار زمین در ولایت‌های پکتیا، خوست، ننگرهار و لغمان با درخت‌های جلغوزه پوشیده شده‌است.

در عین حال عبدالله واحدیار یکی از آگاهان اقتصادی می‌گوید که با ایجاد کارخانه‌های پروسس و بسته‌بندی جلغوزه، افغانستان این محصول‌اش را به نام خود صادر خواهد کرد.

عبدالله واحدیار
عبدالله واحدیار

او افزود:

"در این دو مسئله بسیار عمده در این شامل است اول این که اشتغال فوق‌العاده در ولایات مختلف کشور ایجاد می‌شود، مسئله دوم این است که این جلغوزه به نام و برند افغانستان به کشورهای اروپای مرکزی و آسیایی مرکزی صادر می‌شود."

آقای واحدیار می‌گوید که جلغوزه و زعفران از محصولات افغانستان اند که در بازارهای بین‌المللی از اهمیت خاصی برخوردار اند و نیاز است تا حکومت در زمینه توجه خاص داشته باشد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG