لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۸

نگرانی مشرانو جرگه افغانستان در پیوند به وضعیت امنیتی اخیر در این کشور


مشرانو جرگه افغانستان از وضعیت امنیتی اخیر در کشور به‌خصوص ولایت‌های فراه و ارزگان ابراز نگرانی می‌کند.

با نزدیک شدن فصل بهار بار دیگر فعالیت مخالفان مسلح دولت در برخی ولایت‌های افغانستان افزایش یافته و گاه‌گاهی به تأسیسات دولتی و پوسته‌های امنیتی حمله می‌کنند.

اعضای مشرانو جرگه از فعالیت‌های رو به افزایش مخالفان مسلح دولت ابراز نگرانی کرده و از حکومت می‌خواهند تا برای سرکوب گروه‌های مسلح عملیات‌های گسترده را راه اندازی کند.

گل احمد اعظمی یکی از اعضای این جرگه روز سه شنبه «۲۲ حوت ۱۳۹۶» در نشست عمومی گفت، تاکتیک نظامی مخالفان مسلح دولت تغییر کرده و با سلاح‌های پیشرفته حملات زیانبار را انجام می‌دهند.

او افزود:

"مخالفان مسلح دولت از طرف شب حملات تهاجمی می‌کنند و به شما بهتر معلوم است که تحرکات اخیر دشمن در ولایت فراه خیلی دردآور است."

این در حالی است که شب دوشنبه مخالفان مسلح دولت در نتیجه یک حمله ولسوالی انار دره را برای چند ساعتی تصرف کردند.

وزارت داخله افغانستان گفته است، در نتیجه این حمله هفت نیروی امنیتی به‌شمول قوماندان امنیه ولسوالی انار دره کشته و ۱۰ تن دیگر زخمی شده‌اند.

اما این وزارت می‌گوید، در حال حاضر انار دره در کنترول نیرو های دولتی قرار دارد.

در همین حال محمد حنیف حنیفی سناتور ولایت ارزگان می‌گوید، حمله‌های مخالفان مسلح دولت در این ولایت افزایش یافته و در حال حاضر ولسوالی خاص ارزگان در محاصره طالبان قرار دارد.

او افزود:

"دشمن در یک کیلومتری ولسوالی خاص ارزگان است، این ولسوالی به‌گونه کامل محاصره است، شش شب می‌شود که در آن‌جا جنگ شدید جریان دارد، ما که با مقام‌ها در کابل تماس می‌گیریم به ما جواب نمی‌دهند."

آقای حنیفی می‌افزاید که اگر برای نجات ولسوالی زود اقدام نشود ولسوالی خاص ارزگان نیز با سرنوشت ولسوالی انار دره مواجه خواهد شد.

پس از این نگرانی‌ها، فضل هادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه از حکومت خواست تا برای سرکوب مخالفین عملیات وسیع را راه اندازی کند.

فضل هادی مسلمیار
فضل هادی مسلمیار

او افزود:

"حادثه اخیر را تقبیح می‌کنیم، خطاب به مسئولین امنیتی می‌گویم که امید مردم به شما است به امنیت آنان توجه جدی کنید تا مردم آسوده زنده‌گی کنند و شما مسئولیت‌تان را در برابر شان ادأ کنید."

با این همه نصرت رحیمی معاون سخنگوی وزارت داخله می‌گوید، مناطق که در آن فعالیت‌های مخالفین مسلح افزایش دارد، شناسایی شده‌اند.

نصرت رحیمی
نصرت رحیمی

او افزود:

"به شما و مردم افغانستان اطمینان می‌دهیم که تمام ساحات که در آن دشمن فعالیت دارد در آن‌جا عملیات‌های مشترک نهادهای امنیتی، دفاعی و هوایی انجام خواهند شد."

آقای رحیمی افزود که هم‌اکنون در ۱۴ ولایت افغانستان عملیات وسیع جهت سرکوب مخالفین مسلح جریان دارد که به‌گفته وی در این عملیات‌ها به مخالفان مسلح دولت تلفات زیادی وارد شده‌است.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG