لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۵

آرمان ملی: طالبان به صلح تمایل دارند


روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر روی سفر جیمز متیس وزیر دفاع امریکا و اظهارات وی در رابطه به علاقه‌مندی گروه‌های کوچک طالبان به مذاکره تبصره نموده‌اند.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در یک مطلب‌اش زیر عنوان "طالبان به صلح تمایل دارند" در مورد سفر این مقام بلند رتبه حکومت ایالات متحدۀ امریکا به کابل نوشته‌است.

روزنامه نوشته که وزیر دفاع امریکا هنگام ورودش به کابل گفته که ما به پیروزی افغانستان امیدوار هستیم، اما این پیروزی یک پیروزی نظامی نه، بلکه مصالحه‌ی سیاسی با طالبان خواهد بود و آنعده از افراد طالبان که از جنگ ۱۶ ساله خسته شده‌اند باید از جمع جدا شوند و ما می‌دانیم که طالبان به صلح تمایل دارند.

در ادامه آمده در ملاقاتی‌که رئیس جمهور افغانستان با آقای متیس داشته گفته که بر مبنای سیاست امریکا برای جنوب آسیا که اخیراً از سوی رئیس جمهور ترمپ اعلام شده‌است، ما با طالبان تعامل داریم.

در مطلب هم‌چنان از قول آقای متیس نوشته که هدف امریکا توانمند ساختن نیروهای افغان برای ضعیف ساختن طالبان است.

  • مسیر

روزنامه مسیر نوشته که آقای متیس به خبرنگاران همراه‌اش گفته که نشانه‌های وجود دارند که برخی از طالبان خواهان صلح هستند.

در ادامه بر اساس خبرنامه ریاست جمهوری نگاشته شده که رئیس جمهور در ملاقاتی‌که با آقای متیس داشته روی پروسه صلح، مذاکرات دولت با دولت با پاکستان، مبارزه علیه تروریزم و مواد مخدر و تأمین امنیت صحبت نموده‌اند.

  • ویسا

روزنامه ویسا در صفحه نخست شماره امروز اش نوشته که برخی از اعضای طالبان تمایل خود برای مذاکرات صلح را اعلام کرده‌اند.

در ادامه از قول رئیس جمهور افغانستان نوشته شده که استراتژی جدید امریکا در مورد افغانستان به کابل اجازه داده تا پیشنهاد صلح‌اش به طالبان را پیشکش کند.

روزنامه نوشته که آقای متیس گفته که به اعتقاد وی پیروزی در افغانستان هنوز امکان پذیر است نه فقط الزاماً در میدان جنگ، بلکه در تسهیل روند آشتی طالبان با دولت افغانستان.

در ادامه به نقل از ریاست جمهوری افغانستان نوشته شده که رئیس جمهور غنی در رابطه به تجهیز و آموزش نیروهای امنیتی افغان با وزیر دفاع امریکا بحث و گفتگو کرده‌است.

روزنامه در ادامه به نقل از کارشناسان نوشته که استراتژی نظامی امریکا به خیر مردم افغانستان نیست، بلکه به خیر و نفع امریکا می‌باشد و گفته‌اند که با عملی شدن این استراتژی جنگ در افغانستان ادامه می‌یابد.

  • انیس

روزنامه دولتی انیس با خط درشت در صفحه نخست‌اش نوشته‌است که استراتژی ایالات متحده امریکا در قبال آسیای جنوبی و افغانستان ماحول را تغییر داده‌است.

در مطلب نگاشته شده که رئیس جمهور افغانستان از کمک و همکاری‌های دوامدار ایالات متحدۀ امریکا در عرصه‌های مختلف به افغانستان به‌خصوص در زمینه مبارزه با تروریزم قدردانی نموده‌است و از قول رئیس جمهور غنی نوشته که استراتژی جدید امریکا فرصت را مساعد ساخته تا روی پروسه صلح تمرکز بیشتر صورت گیرد.

XS
SM
MD
LG