لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۷:۳۶

عبدالهادی ارغندیوال می‌گوید هیچ‌کس حق سلب عضویت وی در حزب اسلامی را ندارد


عبدالهادی ارغندیوال رئیس حزب اسلامی می‌گوید، با وجود فیصله حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار وی در چوکات این حزب به فعالیت‌هایش ادامه می‌دهد.

گروه حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار در حالی سه عضو ارشد این حزب را برکنار کرده که حزب اسلامی در وزارت عدلیه به نام عبدالهادی ارغندیوال ثبت می‌باشد.

عبدالهادی ارغندیوال روز چهارشنبه «۲۳ حوت ۱۳۹۶» در صحبت با رادیو آزادی گفت، هیچ شخص حق سلب عضویت وی را در این حزب ندارد.

گلبدین حکمتیار
گلبدین حکمتیار

او افزود:

"ما را از این حزب کسی بیرون کرده نمی‌تواند، ما راجستر قانونی هستیم، این حزب و خانه ما است به‌خاطر آن ما قربانی دادیم و ما هیچ جای نمی‌رویم، زیرا این حزب ما است و از آن حفاظت می‌کنیم."

این در حالیست که گروه حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار روز گذشته با نشر اعلامیه‌ای سه تن از اعضای ارشد این حزب شامل عبدالهادی ارغندیوال، انجنیر محمد خان و داکتر انور را از این حزب برطرف کرد.

دفتر مطبوعاتی حزب اسلامی در مورد دلیل سلب عضویت آنان می‌گوید، این افراد با احزاب و ائتلاف‌های دیگر تعهد داشتند و با راهکارها و موقف آنان متعهد بودند و به نفع آن احزاب کار می‌کردند.

در خبرنامه آمده‌است که بر اساس اصول حزب اسلامی آن‌عده از افراد عضویت‌شان در این حزب را از دست می‌دهند که با احزاب دیگر به‌گونه پنهان و یا هم آشکار تعهد دارند.

تلاش نمودیم تا در مورد این تصمیم حزب اسلامی نظر انجنیر محمد خان و داکتر انور را نیز داشته باشیم، اما موفق نشدیم.

از سوی هم فضل غنی حقمل عضو تیم مطبوعاتی حزب اسلامی به رادیو آزادی گفت، گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی است و آقای ارغندیوال می‌تواند با نام دیگری حزب ساخته و فعالیت نماید.

او افزود:

"حزب اسلامی با دولت افغانستان چنین معاهده را به امضأ رسانیده است که رهبران هر دو طرف آن‌را امضا کرده‌اند و حالا که ارغندیوال صاحب به نام حزب اسلامی فعالیت می‌کند، اما بعد از این حق ندارد که به این نام فعالیت کند. وی می‌تواند با یک نام دیگر فعالیت کند به‌خاطریکه حزب اسلامی افغانستان سابقه زیاد دارد و رهبر این حزب امیر صاحب گلبدین حکمتیار است."

از سوی هم امان ریاضت سخنگوی وزارت عدلیه به رادیو آزادی گفت، حزب اسلامی در این وزارت به نام عبدالهادی ارغندیوال ثبت است.

در عین حال شاه محمود میاخیل یک‌تن از کارشناسان سیاسی می‌گوید، ایجاد اختلافات میان حزب اسلامی می‌تواند روی فعالیت و اعضای این حزب تأثیر سوء بگذارد.

او افزود:

"اگر از نگاه سیاسی دیده شود طبعاً این اختلافات تأثیر دارد و بالای روحیه و فعالیت‌های آنان تأثیر سوء دارد."

وی می‌گوید، اتحاد میان احزاب نقش مهم روی صلح و ثبات در کشور داشته و به‌گفته آقای میاخیل، اگر این اختلافات ادامه یابند روی حالات سیاسی افغانستان نیز تأثیر بد به‌جا می‌گذارند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG