لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۳

دیلی تایمز: حالا بهترین زمان برای طالبان است تا مذاکرات صلح را آغاز کنند


رسانه‌های معتبر جهان به روز دوم سفر وزیر دفاع امریکا به افغانستان و تلاش‌های صلح تمرکز کرده‌اند.

  • دیلی تایمز

روزنامه بریتانیایی دیلی تایمز این نکته از اظهارات جیمز متیس را برداشته که گفته است حالا بهترین زمان برای طالبان است تا مذاکرات صلح را آغاز کنند، در غیر آن فشارهای نظامی از طریق زمین و هوا بر این گروه افزایش خواهد یافت.

روزنامه به نقل از جنرال جان نیکلسن قوماندان عمومی نیرو های بین‌المللی در افغانستان هم نوشته که به این باور است که به دنبال دادن صلاحیت برای اجرای حملات هوایی بیشتر از سوی رئیس جمهور امریکا، طالبان مسلح تلفات سنگینی را در افغانستان متحمل شده‌اند.

دیلی تایمز به این هم تمرکز کرده که با وجود اظهارات تند و جدی نیکلسن، معلومات امریکا نشان می‌دهد که طالبان از میدان جنگ کمتر رانده شده‌اند.

  • واشنگتن پست

جنرال چهار ستاره امریکایی در حالی امنیت کابل را اولویت خود دانسته که روزنامه امریکایی واشنگتن پست در یک مطلب تازه نوشته‌است نیرو های امریکایی عملیات‌های مخفی را برای جلوگیری از حملات در پایتخت افغانستان انجام می‌دهند.

روزنامه در آغاز می‌نویسد ایالات متحده تلاش‌ها را بیشتر ساخته تا با حکومت افغانستان همکاری کند و از حملات گسترده در کابل جلوگیری شود.

به نوشته واشنگتن پست، عملیات‌های ویژه و مخفی نیرو های امریکایی علیه شبکه‌های شورشی از جاده‌های بغداد تا مناطق کوهستانی در شرق افغانستان معمول بوده، اما به ندرت از راه اندازی چنین عملیات‌ها در کابل سخن گفته شده‌است.

روزنامه اظهارات جان نیکلسن قوماندان عمومی نیرو های بین‌المللی را نشر کرده که چهارشنبه و در روز دوم سفر جیمز متیس وزیر دفاع امریکا به افغانستان گفت در اطراف کابل به عملیات‌های شبانه علیه شورشیان ادامه می‌دهند.

واشنگتن پست از این نکته یادآور شده که هم‌مانند جیمز متیس، نیکلسن هم به این خوشبینی دارد که ایالات متحده و حکومت افغانستان با برخی از عناصر طالبان به صلح دست یابند، اما به باور روزنامه این یک راه طولانی خواهد بود.

  • نیوز ویک

اما مجله نیوز ویک به روز اول سفر وزیر دفاع امریکا به افغانستان تمرکز کرده و نوشته است، جیمز متیس در این روز، روی پایان جنگ هفده ساله در افغانستان و احتمال مذاکرات صلح تماس گرفت.

به نوشته نیوز ویک، وزیر دفاع امریکا هدف اخیر پیروزی نظامی را، راه‌های حل سیاسی عنوان کرد.

متیس گفته که حکومت افغانستان ماه گذشته برای طالبان پیشنهاد مذاکرات بدون قید و شرط را مطرح کرد و حالا باید با کسانی مذاکره شود که برای گفتگوهای صلح تعهد داشته باشد.

XS
SM
MD
LG