لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۲

شورای ولایتی بلخ: زورمندان محلی و تفنگداران صد‌ها هزار جریب زمین را غصب کرده‌اند


اعضای شورای ولایتی بلخ از غضب صد‌ها هزار جریب زمین و املاک دولتی توسط غاصبین و زورمندان محلی در این ولایت خبر می‌دهند.

افضل حدید رئیس شورای ولایتی بلخ در صحبت با رادیو آزادی گفت که بیش از ۲۴۰۰۰۰ هزار جریب زمین ملکیت دولت در بلخ توسط زورمندان محلی و تفنگداران خودسر غصب شده‌است.

به‌گفته مسئولان شورای ولایتی بلخ که در زمین‌های غصب شده دولتی شهرک‌های خوسر اعمار شده و یا هم به مردم با چندین قباله غیر قانونی فروخته شده است.

افضل حدید
افضل حدید

افضل حدید رئیس شورای ولایتی بلخ در رابطه گفت:

"زمین‌ها توسط زورمندان محلی و تفنگداران غصب شده است. تنها بیش از ۲۴۰ هزار جریب زمین و املاک دولتی در دست غاصبین در بلخ است و زمینه‌ها با چندین قباله به افراد مختلف به فروش رسیده‌اند."

شماری دیگری از اعضای شورای ولایتی بلخ می‌گویند که غاصبین زمین نه‌تنها ملکیت‌های دولتی را غصب کرده‌اند، بلکه زمین‌های قانونی افراد را نیز به استفاده از زور تفنگ از خود ساخته و به قباله‌های جعلی به فروش رسانده‌اند.

ابراهیم خیراندیش یک عضو دیگر شورای ولایتی بلخ در این باره می‌گوید:

"نه‌تنها زمین‌های دولتی، بلکه زمین‌ها خصوصی افراد نیز در بلخ توسط زورمندان محلی و تفنگداران مسلح غصب شده‌اند، در آن شهرک اعمار شده و یا هم مورد کشت و زرع قرار می‌گیرند."

شاروالی بلخ نیز غصب زمین‌های دولتی در مزار شریف و حومه اطراف آن را توسط زورمندان محلی و وکلای شورای ملی تأیید می‌نمایند.

عتیق‌الله وهاب‌زاده معاون شاروالی مزار شریف در صحبت با رادیو آزادی گفت که در مزار شریف بیش از ۵۰ شهرک غیر قانونی در زمین‌های غصب شده و ملکیت دولت اعمار شده‌اند.

آقای وهاب‌زاده افزود:

"در بلخ ۳۴ شهرک قانونی با شاروالی به ثبت رسیده است، اما در این ولایت بیش از ۵۰ شهرک غیر قانونی در زمین‌های غصب شده توسط زورمندان محلی و نماینده‌های مردم در شورای ملی ساخته شده‌اند."

شهر مزار شریف
شهر مزار شریف

با این حال مسئولان ریاست اراضی بلخ می‌گویند که برای استرداد و برگشت زمین‌های غصب شده به مالکین اصلی‌شان یک کمیسیون بررسی از ۱۰ ارگان دولتی تشکیل شده‌است که تا اکنون ۶۰ هزار جریب ملکیت دولت و خصوصی را به صاحبان اصلی آن تسلیم کرده‌است.

شیرشاه هوتک رئیس اداره اراضی بلخ در مورد می‌گوید:

"کمیسیون که ایجاد شده‌است به رهبری ریاست اراضی بلخ تا کنون ۶۰ هزار جریب زمین دولتی و خصوصی را به مالکین اصلی استرداد کرده‌است و ما تلاش داریم بقیه زمین‌های غصب شده را هم آزاد بسازیم."

این در حالیست که در ولایت‌های سمنگان، سرپل و جوزجان نیز مردم عام به‌خصوص ناقلین مقامات ارشد حکومتی و مسئولان امنیتی را به غصب صد‌ها هزار جریب زمین متهم می‌کنند.

گزارش: مجیب‌الرحمن حبیب‌زی

XS
SM
MD
LG