لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۴:۲۳

واکنش‌ها در مورد طرح واگذاری برخی مناطق به طالبان در گردهمایی در پروان!


يك گردهمایی در ولايت پروان برگزار شده كه در آن مسایل مهم سياسي مورد بحث قرار گرفت.

اين گردهمایی به مناسبت سالروز كشته شدن مولانا سيد خيلی يكي از قوماندانان جهادي، به روز پنجشنبه در ولايت پروان برگزار شده بود كه در آن صدها تن اشتراك كرده بودند.

در گردهمایی پروان بيشتر واکنش‌ها در پی پیشنهاد طرح واگذاری برخی از بخش‌های ولایت‌های کشور به‌عنوان مناطق صلح به مخالفان مسلح دولت مطرح شد.

شماری از اعضای ولسی جرگه و رهبران سیاسی در کشور واگذاری بخش‌های از کشور را به نام مناطق صلح به طالبان که از سوی گلبدین حکمتیار پیشنهاد شده است، تجزیه افغانستان دانستند و از پیامد های ناگوار آن هشدار می‌دهند.

یونس قانونی
یونس قانونی

محمد یونس قانونی معاون پیشین ریاست جمهوری افغانستان گفت:

"ما تقسیم افغانستان، تجزیه افغانستان را به هیچ صورت به بهانه مناطق امن نخواهیم پذیرفت و ملت بزرگ افغانستان در برابر این دسیسه در ۳۴ ولایت افغانستان در یک صف قرار خواهند گرفت."

در این مراسم مقام‌های بلند پایه حکومتی، شماری از اعضای احزاب سیاسی و ده‌ها تن از چهره‌های جهادی که در مرکز ولایت پروان به‌خاطر گرامی‌داشت از هفتمین سالروز کشته شدن مولانان عبدالرحمن سید خیلی برگزار شده بود، شرکت داشتند.

محمد اقبال صافی رئیس کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه واگذاری بخش‌های از کشور را به نام مناطق صلح به طالبان کار استخبارات «آی. اس. آی» می‌داند و تأکید دارد که در برابر این طرح خواهند ایستاد.

عبدالله عبدالله نیز در این مراسم اشتراک داشت و در سخنرانی‌اش بی‌آنکه از کسی نام ببرد از گروه‌های مخالف مسلح دولت که به صلح می‌پیوندند خواست که در پی تفرقه‌افگنی در کشور نباشند.

عبدالله عبدالله
عبدالله عبدالله

وی گفت:

"در حالیکه مردم افغانستان از آمدن حکمتیار صاحب و مجموعه‌های که همرای‌شان بودند استقبال کردند و از پیوستن‌شان به پروسه صلح و از همه آن‌ها که به صلح می‌پیودند توقع این است که در رفتار شان، در گفتار شان در فکر وحدت مردم افغانستان باشند، در فکر یک پارچه‌گی مردم افغانستان باشند تا خدای ناخواسته در فکر تفرقه میان مردم افغانستان نباشند."

در اين گردهمایی همچنان برخی از سخرانان مانند والي پروان به‌گونه اشاروي از مخالفت‌ها برعليه حكومت مانند موضع‌گيري عطا محمد نور والي پيشين بلخ انتقاد كرد و همچون موضع‌گيري ها را به ضرر افغانستان بيان كرد.

گزارش: احمد هنایش

XS
SM
MD
LG