لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۰

آرمان ملی: شورای امنیت ملل متحد از طالبان خواسته تا طرح کابل را بپذیرند


روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر روی حمایت شورای امنیت سازمان ملل متحد از طرح پیشنهادی حکومت افغانستان به طالبان و هم‌چنان افزایش نیروهای مسلح چین در امتداد سرحد میان افغانستان و چین تبصره نموده‌اند.

آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی نوشته‌است که شورای امنیت سازمان ملل متحد به روز پنج‌شنبه در یک بیان مطبوعاتی از طالبان خواسته‏‎است تا به‌خاطر آغاز گفتگوهای صلح طرح پیشنهادی حکومت افغانستان را بپذیرند.

روزنامه نوشته‎است که در بیان شورای امنیت سازمان ملل متحد ضمن حمایت از طرح حکومت افغانستان، تأکید شده که نتایج نشست دوم پروسه کابل باید به جنگ‌ها و خشونت‌ها در افغانستان نقطه پایان بگذارد.

در ادامه نگاشته شده که با وجود این همه خواست‌ها، طالبان هنوز هم حاضر به گفتگو نشده‌اند و پاکستان هم‌چنان به حمایت‌اش از تروریستان ادامه می‌دهد و به باور نویسنده لازم است تا سازمان ملل متحد بالای پاکستان و تروریستان فشارها را افزایش بدهد.

روزنامه نوشته‌است که افزایش فشار و وضع تعزیرات اقتصادی بالای پاکستان، آن کشور را مجبور خواهد ساخت تا از حمایت تروریستان دست بکشد و طالبان را وادار به گفتگو سازد.

ویسا

روزنامه ویسا از قول یک قوماندان ارشد نیروهای امریکایی نوشته‌است که با وجود اعلام استراتژی جدید امریکا برای جنوب آسیا و افزایش فشارها، هنوز هم پاکستان به حمایت از تروریستان ادامه می‌دهد.

روزنامه به استناد به برخی گزارش‌ها نگاشته‌است که در کمیته خدمات نظامی سنای امریکا برخی سؤالات در مورد حمایت پاکستان از تروریستان مطرح گردیده‌است.

روزنامه نوشته که سؤال سناتور کینگ این بود که آیا پاکستان حالا هم از طالبان در افغانستان حمایت می‌کند؟ آیا استراتژی جدید امریکا نتواسته تا پاکستان را مجبور بسازد که در مورد افغانستان عملکرد‌ اش را تغییر بدهد؟

روزنامه نگاشته که جواب جنرال جوزف ووتل به این سؤال این بود که هنوز هم پناهگاه‌های امن برای طالبان در پاکستان موجود اند و پاکستان هنوز هم از طالبان حمایت می‌کند و ما کوشش می‌کنیم تا این عملکرد پاکستان را نسبت به افغانستان تغییر بدهیم.

هیواد

روزنامه دولتی هیواد نوشته‌است که با وجود این‌که طرح پیشنهادی صلح حکومت افغانستان از سوی جامعه جهانی مورد حمایت قرار گرفته‌است، ولی طالبان نه تنها این‌که طرح را تا حال قبول نکرده‌، بلکه به حملات‌شان هم شدت بخشیده‌اند.

روزنامه نوشته که از یک طرف به سطح جهان از طالبان خواسته شده تا به این پیشنهاد لبیک بگویند ولی از سوی دیگر گفته شده که اگر طالبان به این طرح جواب مثبت ندهند، سرکوب خواهند شد.

روزنامه نگاشته‌است که جنرال جان نیکلسن به طالبان اخطار داده که اگر صلح نکند، حملات هوایی و زمینی علیه آنان شدت خواهد یافت.

برخی از روزنامه‌های کابل روی حضور بیشتر نیروهای چینی در امتداد سرحد میان افغانستان و چین نیز تبصره نموده‌اند.

دنیا

روزنامه دنیا به استناد به یک گزارش گروه بین‌المللی بحران نوشته که چین در امتداد سرحد افغانستان حضور نظامی‌اش را افزایش داده‌است.

روزنامه نوشته که چین کوشش می‌کند تا جلو حملات جنگجوهای ایغور را بگیرد.

به باور نویسنده، چین بارها گفته که ایغورها از مناطق خودشان به ترکستان شرقی رفته‌ و در آنجا با احزاب افراطی دیگر یکجا شده‌اند.

آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی هم نوشته‌است که چین سعی می‌کند تا با جابجا نمودن عساکرش در امتداد سرحد از حملات ایغورها بالای آن کشور جلوگیری نماید.

به باور نویسنده، این ایغورها در افغانستان و سوریه مراکز دارند و با طالبان و القاعده هم ارتباط دارند.

در ادامه نوشته شده که چین بر علاوه جابجایی عساکرش، یک مرکز مبارزه با تروریزم را نیز ایجاد کرده‌است.

روزنامه نوشته‌است که این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که نیروهای ائتلاف بین‌المللی از چندی بدین‌سو در ساحات شمال و شمال‌شرق افغانستان حملات هوایی شانرا افزایش داده‌اند.

XS
SM
MD
LG