لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۳

اترا: در گردآوری محصول خدمات مخابراتی، شفافیت تأمین خواهد شد


ریاست اترا می‌گوید برای گردآوری شفاف مالیات بر خدمات مخابراتی سیستم تازه‌یی را طرح کرده‌اند و قرارداد آن نیز با یک شرکت عقد شده‌است.

اداره تنظیم خدمات مخابراتی یا "اترا" اطمینان می‌دهد که با نصب سیستم جدیدی، در گردآوری محصول خدمات مخابراتی، نظارت و کنترول از عواید خدمات مخابراتی، شفافیت کامل پدید خواهد آمد.

نجیب الله عزیزی رئیس اداره "اترا" روز شنبه «۲۶ حوت ۱۳۹۶» در نشست خبری تأکید کرد قراردادی را با یک شرکت به تازه‌گی عقد کرده اند و این سیستم در زمان نه چندان دور منتاژ خواهد شد.

او افزود:

"پروژه ریل تایم متاسفانه وقت بیشتر را از زمانی که قانون پیش بینی کرده بود گرفت، اما توانسته‌ایم با یک کمپنی که تولیداتی را مهیا می‌سازد که بتوانیم نه تنها پروسه اخذ ۱۰ فیصد بلکه تمامی عواید که از تمامی خدمات مخابراتی گردآوری می‌شود در آن شفافیت بیاوریم."

دولت افغانستان دو سال پیش ده درصد محصول خدمات مخابراتی، بالای تمام مشتریان خدمات مخابراتی وضع کرد.

دولت افغانستان دو سال پیش ده درصد محصول خدمات مخابراتی، بالای تمام مشتریان خدمات مخابراتی وضع کرد.

این فیصله شورای وزیران با انتقادهای تندی از سوی اعضای شورای ملی افغانستان روبه‌رو گردید و نماینده‌گان در ولسی جرگه گفتند که وزارت مخابرات بدون در نظر داشت پروسۀ تدارکات، اقدام به ايجاد سيستم گردآوری محصول خدمات مخابراتى کرده و شفافيت در این پروسه را نیز زیر پرسش بردن و مصوبه شورای وزیران را رد کردند اما در عمل این روند همچنان ادامه یافت.

وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی نیز در آن وقت پذیرفته بود که در این سيستم شفافیت نظارتی وجود ندارد و از این رو تلاش می‌ورزند سیستم زمان سنج واقعی یا "ری یل" تایم را برای شفافیت در گردآوری مالیات بر خدمات مخابراتی جابه‌جا سازند.

اما اکنون که از این وعده‌ها دو سال می‌گذرد، اداره اترا نیز می‌پذیرد که در این زمینه کوتاه آمده‌اند و نتوانستند این سیستم را فعال سازند.

با این همه، میربت خان منگل یکی از اعضای کمیسیون مواصلات و مخابرات ولسی جرگه و یکی از نماینده‌گان می‌گوید از بهر پاسخگویی در این زمینه مسئولان وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی را به این کمیسیون فرا می‌خوانند.

او افزود:

"ما مسئولان در این بخش را به کمیسیون‌ها فرا می‌خوانیم و می‌پرسیم که در این بخش آیا پیشرفت شده‌است و یا نشده یا در این بخش کار می‌توانند و یا نمی‌توانند، اما در کُل باید بگویم که شفافیت در این پروسه وجود ندارد."

هر چند وزارت مخابرات می‌گوید در دو سال گذشته، اضافه از هشت ميليارد افغانی محصول از خدمات مخابراتی گردآوری شده و تلاش‌ها برای تأمین شفافیت دراین پروسه ادامه دارد.

اما میربت خان منگل تأکید می‌ورزد که در گردآوری مالیات بر خدمات مخابراتی فساد گسترده‌یی وجود دارد و گزارش‌هایی در دسترس آنان قرار دارد که نشان می‌دهد سوم ثلث از تمامی پول گردآوری شده از عواید مالیات بر خدمات مخابراتی حیف و میل می‌شود و اگر این روند ادامه یابد ولسی جرگه در این زمینه تصمیم خواهد گرفت.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG