لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۸

سعیدی: در نشست «WTO» بالای پاکستان فشار غیر مستقیم وارد شود


قرار است افغانستان در یک نشست سازمان جهانی تجارت که به خواست هند در آنکشور برگزار می‌گردد، از عدم عملکرد پاکستان در بخش تجارت پرده بردارد.

در یازدهمین نشست سازمان جهانی تجارت که قرار است به دعوت هند در دهلی نو برگزار گردد، در پیوند به تعیینات عمومی "WTO" و این که چالش‌ها سر راه تجارت باید چگونه مهار گردد، بحث می‌شود.

میر سعید سعیدی رئیس عمومی بخش تجارت جهانی وزارت تجارت و صنایع افغانستان روز شنبه «۲۶ حوت ۱۳۹۶» در یک نشست خبری گفت که افغانستان در این نشست خواستار بهره گیری بیشتر از عضویت‌اش در این سازمان خواهد شد که تا در این گونه صادرات افزایش یابد و در تجارت افغانستان نیز افزایش و سهولت‌ها پدید آید.

آقای سعیدی این را نیز گفت که پاکستان پیوسته در برابر تجارت افغانستان موانع ایجاد کرده‌است و افغانستان دراین نشست تلاش می‌ورزد تا کشورهای عضو سازمان را متوجه این مشکل پاکستان سازد.

او افزود:

"یکی از موضوعات بحث ما این است تا بتوانیم تمامی کشورهای عضو را مجبور سازیم که بر اساس مقرارات کار تجارت آزاد گردد و در آن سهولت پدید آید، بالای پاکستان فشار غیر مستقیم وارد شود، تلاش فشار مستقیم به‌خاطری انجام نمی‌شود که در اجندا نیست."

آقای سعیدی می‌گوید، همایون رسا وزیر تجارت و صنایع افغانستان به نماینده‌گی از افغانستان برای شرکت در این کنفرانس دو روزه به هند رفته‌است.

این نشست فردا یکشنبه در دهلی جدید برگزار می‌شود.

افغانستان در سال ۲۰۱۶ میلادی عضویت کامل سازمان تجارت جهانی را کسب کرد اما مقام‌های افغان همواره انتقاد کرده‌اند که پاکستان در تطبیق اصول‌های پذیرفته شده جهانی در بخش تجارت و ترانزیت متعهد نیست.

این در حالیست که هیئت پاکستانی از شرکت در این کنفرانس سازمان تجارت جهانی انکار کرده‌است.

قرار بود وزیر تجارت پاکستان نیز در این نشست اشتراک نماید اما روزنامه پاکستانی ایکسپریس نوشته است که کارمندان سفارت پاکستان در هند پس از تنش های پاکستان فیصله کردند که در این نشست شرکت نمی‌کنند.

تاج محمد اکبر یکتن از کارشناسان اقتصادی می‌گوید، این کنفرانس فرصت خوب برای افغانستان است که مشکلات تجارتی‌اش را با جامعه جهانی شریک سازد.

او افزود:

"فکر می‌شود که چانس بسیار اندک در منطقه برای پاکستان باقی مانده‌است و اگر پیدا شود حضور این کشور در آن کمرنگ خواهد بود، همواره بالای آن کشور انتقادها بر این است که از اصول و قواعد سازمان های بین المللی سرپیچی می‌کند و در آن اشتراک نمی‌کند و این می‌تواند که پاکستان را به انزوای اقتصادی بکشاند."

وی می‌گوید، با این همه پاکستان کوشش کرده که روابط تجاری خود را با افغانستان با سیاست پیوند دهند و از این طریق بالای افغانستان فشار وارد کند که این عمل پاکستان خلاف تمام قوانین تجاری است وباید این کشور به آن متوجه شود.

XS
SM
MD
LG