لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۷

کوچی‌ها: در بخش‌های مختلف زنده‌گی با مشکلات زیاد روبه‌رو هستیم


مردم کوچی افغانستان
مردم کوچی افغانستان

شماری از نماینده‌گان کوچی‌ها در افغانستان از عدم توجه حکومت به مشکلات شان شکایت داشته و می‌گویند آنان در بخش‌های مختلف با مشکلات زیاد روبه‌رو استند.

نبود مکاتب، کلینیک‌های صحی، غصب مالچرها، نبود آب صحی آشامیدنی از مشکلات اند که کوچی‌ها از آن به عنوان مشکلات عمده شان یاد کرده و از عدم توجه حکومت درین عرصه‌ها شکایت دارند.

آنان که از ۳۴ ولایت افغانستان گردهم آمده بودند روز شنبه در یک نشست بزرگ بخاطر بیان مشکلات و رسیده‌گی به آن در خیمه لوی جرگه تجمع کرده بودند تاکید کردند که حتی در کرسی های وزارت و ولایت هم برای کوچی‌ها سهم داده نشده‌است.

ملک میر حمزه و عبدالحق حقیار دو تن از نماینده‌گان کوچی‌ها از زون شمال و شمال شرق در مورد گفتند:

"چراگاه های ما در تمام افغانستان غصب شده است کوچی‌های ما با فقر و بیچاره‌گی روبه‌رو استند حکومت باید برای کوچی‌های ما زمینه کار را فراهم کند و ریاست ما به وزارت مُبدل شود."

"کوچی‌ها کدام بار اضافه نیستند که هر چیزی که بالای شان آمد بیاید، نخیر کوچی‌ها وارثین اصلی این کشور استند و باید به زنده‌گی شان توجه شود."

در این حال دلاور فیضان رئیس انسجام امور کوچی‌ها می‌گوید هر چند وی برای خدمت به کوچی‌ها تلاش می‌کند اما صدای وی از سوی مقامات به شمول وزاری کابینه شنیده نمی‌شود.

او افزود:

"تقریباً دو سال می‌شود که من در این جا رئیس استم و من اعتراف میکنم که برای کوچی‌ها هیچ کاری را انجام نداده‌ام به تیلیفون من و برای ملاقات خواستن حتی وزیران در چهار ماه هم برایم وقت نداده‌اند."

آنان درین نشست حمایت شان‌را از طرح صلح حکومت برای طالبان، توزیع تذکره‌های الکترونیکی و انتخابات آینده ابراز کردند.

کوچی‌ها می‌گویند که آنان در تمام پروسه‌های ملی سهم داشته و برای منافع ملی کشور تلاش‌های را انجام داده و باید آنان در مسایل ملی سهیم ساخته شوند.

درین حال ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید حکومت در اعاده حقوق کوچی‌ها همواره توجه داشته و برای بهبود زنده‌گی آن‌ها در بخش‌های مختلف تلاش می‌شود.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری در پاسخ به خواست کوچی‌ها در افغانستان به رادیو آزادی گفت:

دوا خان مینه پال
دوا خان مینه پال

"حکومت به زنده‌گی کوچی‌ها متوجه است و کوچی‌ها مانند دیگر مردم افغانستان حقوق مساوی داشته و حکومت در عرصه تعلیم و صحت به آن‌ها توجه کرده و مشکلات شان‌‌را مرفوع می‌سازد."

به گفته ریاست مستقل انسجام امور کوچی‌ها قرار است شماری از نماینده‌گان کوچی‌ها با رئیس جمهور غنی نیز ملاقات کرده و مشکلات شان را از نزدیک با وی شریک سازند.

شماری از این کوچی‌ها ابراز امیدواری می‌کنند که پس از مطرح کردن مشکلات شان به رئیس جمهور در زمینه حل آن توجه لازم صورت گیرد در غیر آن دست به حرکت‌های مدنی بیشتر خواهند زد.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG