لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۷

تبصره شماری از روزنامه‌های جهان در مورد افغانستان!


عکس از حمله انتحاری دیروز روز شنبه ۲۶ حوت ۱۳۹۶
عکس از حمله انتحاری دیروز روز شنبه ۲۶ حوت ۱۳۹۶

دیلی میل

روزنامه دیلی میل چاپ بریتانیا در شماره اخیر خود به حمله انتحاری روز گذشته در شهر کابل اشاره نموده می‌نویسد این حمله در یک زمانی رخ‌داده‌است که قوماندان مأموریت حمایت قاطع در افغانستان گفته‌است تأمین امنیت شهر کابل برای قوای بین‌المللی اولویت دارد.

دیلی میل می‌نویسد در این حمله که طالبان مسلح مسئولیت آن را به عهده گرفتند و یک تعداد افراد در آن کشته و زخمی شدند به گفته وزارت داخله افغانستان یک شرکت بین‌المللی امنیتی بنام جی فور اس (G4S ) را هدف قرار گرفته بود.

به نوشته روزنامه طالبان مسلح این حمله را در یک زمانی انجام می‌دهند که به‌خاطر پیشنهاد صلح رئیس جمهور اشرف غنی فشار بر طالبان بیشتر شده‌است.

رئیس جمهور غنی این پیشنهاد را به تاریخ ۲۸ مارچ سالجاری در نشست دوم پروسه کابل مطرح کرد که طالبان تا حال به آن جواب نداده‌اند.

به گفته دیلی میل حمله روز گذشته در کابل چند هفته قبل از آن‌که فصل نو جنگ‌ها در افغانستان آغاز گردد، صورت گرفت.

گفته می‌شود که مخالفین مسلح در پاسخ به افزایش حملات هوایی قوای امریکا علیه آن‌ها شاید به حملات خود شدت بخشند.

روزنامه می‌افزاید، جنرال جان نیکلسن قوماندان مأموریت حمایت قاطع در افغانستان روز چهارشنبه گذشته به خبرنگاران گفته بود که اکنون تلاش‌ها بر تأمین امنیت کابل تمرکز دارد تا باشنده‌گان این شهر از حملات نجات داده شوند.

دیجیتال ژورنال

روزنامه کانادایی دیجیتال ژورنال در شماره اخیر خود توجه را به دونالد ترمپ کوچک افغانستان جلب نموده‌است که در داخل افغانستان بحث‌ها را دامن زده‌است.

روزنامه می‌نویسد وقتی‌که در سال ۲۰۱۶ انتخابات ریاست جمهوری امریکا جریان داشت ترمپ کوچک چند ماه عمر داشت و از این‌که نامش چه ماجرا های را ایجاد خواهدکرد، بی‌خبر بود.

به نوشته روزنامه، سید اسدالله رویا پدر ترمپ کوچک که اکنون در کابل زنده‌گی می‌کند و محل اصلی سکونت‌اش دایکندی می‌باشد، می‌گوید دوستان نزدیک و همسایه‌هایش از طریق فیس‌بوک و پیام‌های دیگر او را توهین و تحقیر نموده و تهدید می‌کنند که چرا این نام را بر پسر خود گذاشته‌است.

رویا می‌گوید، گذاشتن این نام بر پسرش انگیزه سیاسی ندارد بلکه به‌خاطر پیروزی‌های اقتصادی دونالد ترمپ بوده‌است.

او می‌گوید، وقتی‌که ترمپ هنوز کاندید بود در مورد وی مطالعه زیاد کرد که چگونه این‌قدر کامیاب و ثروتمند بود و بر پسر خود این نام را گذاشت که او هم مانند دونالد ترمپ به موفقیت‌ها دست یابد.

روزنامه دیجیتال ژورنال می‌افزاید با وصف این، آوازه‌های وجود دارند که رویا شاید این نام را به‌خاطری بالای پسر خود گذاشته باشد که امریکا به او پناهنده‌گی بدهد.

قابل یاد آوریست که موضوع ترمپ کوچک افغانستان اولین بار توسط رادیو آزادی بلند شد و توجه دیگر رسانه‌ها را بخود جلب کرد.

قبل از این هم در لوگر یک بزرگ قومی دو ماه قبل از طرف شماری از مردم این ولایت مدال شجاعت را به دونالد ترمپ اهدا کرد.

سید فرهاد اکبری یک بزرگ قوم سادات در لوگر به رادیو آزادی گفته بود که با جمع آوری پول از مردم یک مدال طلای سرخ را ساخته و به ترمپ اهدا کرد که دلیل‌اش به گفته وی موقف جدی رئیس جمهور ترمپ در برابر پاکستان بود.

آقای اکبری هم گفته‌است که این کار وی به مردم عام مربوط می‌شود و کدام انگیزه سیاسی ندارد.

XS
SM
MD
LG