لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۴

سرخط: صدراعظم پاکستان در سفرش به کابل روی گفتگوهای صلح بحث می‌کند


روزنامه‎های چاپ امروز کابل هم بیشتر روی سفر مشاور امنیت ملی پاکستان و دعوت رسمی از صدراعظم آن کشور از سوی رئیس جمهوری افغانستان، تبصره نموده‎اند.

  • سرخط

روزنامه سرخط نوشته که شاهد خاقان عباسی صدراعظم پاکستان در سفرش به کابل روی گفتگوهای صلح میان حکومت افغانستان و طالبان بحث خواهند کرد.

وضعیت موجود در منطقه و جهان با پاکستان یاری نمی‎کند.

روزنامه نگاشته‎است که مشاور امنیت ملی پاکستان با پیام‎های جدید همکاری در روند صلح به کابل آمده بود که روی جزئیات آن صدراعظم پاکستان در ملاقات‎اش با مقامات حکومت افغانستان چانه زنی خواهد کرد.

به باور نویسنده وضعیت موجود در منطقه و جهان با پاکستان یاری نمی‎کند و طرح پیشنهادی رئیس جمهوری غنی برای طالبان هم پاکستان و هم گروه مورد حمایت آن کشور را در سر دو راهی قرار داده‎است که یک راه به سوی آشتی و راه دیگر ادامه جنگ است.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی از قول برخی از اعضای مشرانو جرگه در مورد سفر مشاور امنیت ملی پاکستان نوشته‎است که حکومت افغانستان نباید به تعهدات پاکستان فریب بخورد.

روزنامه نوشته که تعدادی از سناتوران ضمن حمایت از طرح صلح رئیس جمهور غنی به طالبان و گفتگوی دولت با دولت با پاکستان، تأکید نموده‎اند که پاکستان به تعهدات‌اش پابند نخواهد بود.

روزنامه از قول سناتوران همچنان نوشته که اگر پاکستان دروغ نمی‎گوید پس باید بالای طالبان فشار وارد نماید تا پیشنهاد صلح حکومت افغانستان را بپذیرد و بر اساس آن آتش‌بس اعلام شود.

روزنامه در اخیر این مطلب نگاشته‎است که افزایش رفت و آمدها مقامات پاکستان به کابل بیشتر به اثر فشارهای امریکا است و این به هیچ وجه به معنی این نیست که پاکستان می‎خواهد صادقانه عمل کند.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد نوشته‎است که امریکا یک بار دیگر تأکید نموده که باید پاکستان علیه تروریستان اقدامات جدی نماید.

روزنامه نوشته که معاون رئیس جمهور امریکا در ملاقات صدراعظم پاکستان خواست رئیس جمهور ترمپ را تکرار کرده که باید پاکستان علیه شبکه حقانی و طالبان در خاک‌اش اقدام عملی نماید و به حضور آنان در پاکستان پایان بدهد.

روزنامه در سرمقاله‎اش نوشته که با وجود این فشارها هنوز هم پاکستان به حمایت‌اش از تروریستان ادامه می‎دهد و همین حمایت سبب شده تا جنگ در افغانستان ادامه پیدا کند.

در ادامه نوشته که دیگر این قابل قبول نیست، باید پاکستان به پالیسی حمایت از تروریزم نقطه پایان بگذارد و با افغانستان، امریکا و سایر کشورها همکاری نماید.

روزنامه نوشته که به همین امیدواری رئیس جمهور غنی از صدراعظم پاکستان دعوت نموده‎است و منتظر جواب از سوی حکومت پاکستان می‎باشد.

  • افغانستان ما

روزنامه افغانستان ما هم روی تأکید امریکا بر همکاری پاکستان در امر مبارزه با تروریزم تبصره نموده‎است.

روزنامه نوشته که این خواست از سوی امریکا در حالی مطرح می‎شود که امریکا پاکستان را به حمایت از تروریزم و ایجاد پناهگاه‎ها برای آنان متهم نموده بود.

در ادامه نوشته شده، رئیس جمهور ترمپ گفته‎است که پاکستان در جریان ۱۷ سال گذشته امریکا را فریب داده‎است و باید این روند ختم شود.

  • دنیا

روزنامه دنیا نوشته که پاکستان به خاطر رهایی از فشارهای جهانی، دعوت گفتگوهای دولت با دولت را رد نخواهد کرد.

در مطلب نگاشته شده که در گفتگوهای دولت با دولت روی مسایل اساسی به‌شمول مبارزه با ترویزم و صلح تمرکز خواهد شد.

XS
SM
MD
LG