لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۷

پوتین برای شش سال دیگر نیز در روسیه حکمروایی می‌کند


رئیس جمهور پوتین یک دور شش ساله ریاست جمهوری دیگر در روسیه را برنده شد.

نتایج تقریباً نهایی نشان می‎دهند که با وجود هزاران تخطی و فشارهای گسترده بالای اتباع این کشور برای رأی‌دهی، پوتین با اکثریت قاطع انتخاب شد.

خبرگزاری‎های انترفکس و ایتارتاس گزارش دادند که با شمارش ۹۹ درصد آرا، رئیس جمهور پوتین ۷۶.۶ درصد رأی را در انتخابات ریاست جمهوری دیروز در این کشور به دست آورده و گفته می‎شود که ۶۷،۴۷ درصد واجدان شرایط رأی‌دهی در این انتخابات اشتراک کرده بودند.

روسیه
روسیه

کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه گفت، ۵۵،۴ میلیون رأی به نفع پوتین ریخته شده‎اند.

بر اساس تأیید کمیته انتخابات روسیه، نامزد حزب کمونیست پس از پوتین ۱۱،۸۲ درصد رأی را به دست آورد و بعد از آن نامزد حزب ملیت‌گرای افراطی ۵،۶۸ درصد آرا را از آن خود ساخته‎است.

چهار کاندید دیگر هر یک کمتر از یک درصد رأی را به دست آورده‎اند.

در آستانه رأی‌دهی رسانه‎های روسی از منابع کرملین نقل کرد که گفتند، حکومت انتظار داشت که ۷۰ درصد واجدان شرایط در انتخابات اشتراک کنند و ۷۰ درصد آرا مربوط رئیس جمهور پوتین شوند.

ولادیمیر پوتین که ۶۵ سال عمر دارد چند ساعت پیش از نیمه شب برای مدت کوتاه در گردهمایی بیرون از کرملین حضور یافت و از رأی دهنده‎گان به خاطر حمایت‌شان ابراز امتنان کرد و اظهارات وی با شعارهای روسیه! روسیه! دنبال می‎گردید.

از قبل انتظار می‌رفت که ولادیمیر پوتین این انتخابات را برنده شود.

رئیس جمهور پوتین مدت کوتاه پس از آن در صحبت با خبرنگاران گفت، قصد ندارد که در حال حاضر در قانون اساسی کشور تغییر آورد.

پوتین در پاسخ این سؤال یک خبرنگار که آیا برای دور پنجم هم خود را در انتخابات ریاست جمهوری کاندید می‎کند؟ گفت:

"فکر می‎کنم که این موضوع اندکی خنده‌دار است. بیایید، حساب کنیم. آیا می‎توانم تا صد سالگی در این‌جا باقی بمانم؟ نه نه!"

بر اساس قانون اساسی روسیه ولادیمیر پوتین پس از دو دوره ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۴ نمی‎تواند خود را کاندید کند، اما او در سال ۲۰۳۰ میلادی می‎تواند، نامزد ریاست جمهوری شود.

از تخطی‎های در جریان رأی دهی نیز گزارش داده شده‎اند.

یک ناظر مستقل انتخابات بنام گولوس گفت، آن‎ها ۲۸۲۵ مورد اتهام تخطی را به دست آورده‎اند.

طرفداران الکسی ناوالنی رهبر مخالف حکومت که از اشتراک در انتخابات منع شده بودند گفتند، آن‎ها شاهد صدها مورد تخلف و جعل در انتخابات به خصوص در مسکو و سنت پترزبورگ جای که پوتین طرفداران کمتر دارد، بوده‎اند.

از سوی دیگر شواهدی وجود دارند که عده از رأی دهنده‎گان در مناطق مختلف روسیه گفته‎اند که آن‎ها با فشارهای کار فرمایان و مدیران‌شان در انتخابات اشتراک کرده‎اند.

اولین پیام تبریکی از خارج در اوایل امروز به مسکو رسید.

شی جین پنگ رئیس جمهور چین انتخاب دوباره ولادیمیر پوتین را تبریک گفت و افزود، کشورش آماده‎است تا با روسیه کار کند و روابط خود را به "سطح بالاتر" بلند ببرد.

انتخابات ریاست جمهوری روسیه دو هفته پس از آن برگزار می‎شود که یک جاسوس سابق این کشور در انگلستان با گاز اعصاب مسموم شده و بریتانیا مسکو را مسئول آن می‎داند و این موضوع روابط مسکو را با غرب تیره ساخته‎است.

علاوه بر این، ایالات متحده امریکا در ۱۵ مارچ تعزیرات جدید را بر نهادها و افرادی‎که به‌گفته واشنگتن در انتخابات ریاست جمهوری این کشور مداخله کرده، وضع نموده‎است.

XS
SM
MD
LG