لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۹

برخی از بانوان اندراب بغلان حق تعلیم و انتخاب همسر بدست آورده‌اند


زنان در برخی ولسوالی‎های بغلان به پیشرفت‎های چشمگیری دست یافته‎اند.

مانند ولسوالی دور دست و کوهستانی اندراب که زنان و دختران آن حق تعلیم انتخاب همسر و آزادی‎های بیشتر اجتماعی را دارند.

خانم روینا یکی از این زنان که از خانه‌نشینی به ریاست شورای قریه ۳۰۰۰ فامیلی، مدیریت لیسه و معاونیت شورای ولسوالی رسیده‎است می‎گوید که با تلاش خودش و حمایت خانواده به این‌جا رسیده‎است.

خانم مارینای ۴۰ ساله می‎افزاید خیلی از زنان و دختران همدیارش به مدارج عالی رسیده‎اند و اگر کسی مانع زنان نشود می‎توانند پیشرفت‎های شایانی در جامعه داشته باشند.

برخی از زنان افغان
برخی از زنان افغان

او که حالا بر مسند ریاست شورای قریه، مدیریت لیسه و معاونیت رهبری یک ولسوالی تکیه زده‎است از زنده‎گی‎اش راضی به نظر می‎رسد.

خانم مارینا می‎گوید:

"همه مردان خانواده سختگیر اند، ولی مردان ولسوالی اندراب به خواسته‎های قانونی زنان و دختران‌شان که حق تحصیل، انتخاب همسر و چیزهای دیگری ازین دست می‎باشند، ارج می‎گذارند و همین امر سبب شده‎است تا زنان این دیار پیشرفت‎های شایانی داشته باشند."

اینجا علمای دین که نقش تعیین کننده دارند تلاش‎های زیادی در رشد و انکشاف زنان انجام داده‎اند.

مانند مولوی عبادالله عابد رئیس کمیسیون حل منازعات قومی ولسوالی‎های سه گانه اندراب که می‎گوید:

"پیشرفت زنان در ولسوالی اندراب از برکت علمای دین است که آن‎ها تلاش کردند تا زنان را از برده‎گی و یوغ اسارت نجات بدهند."

او با اشاره به مکاتب دخترانه ولسوالی اندراب که هیچ معلم زنانه نداشتند، گفت:

"پنج سال پیش که معلمین زنانه نداشتیم تعداد زیادی دختران همین‎که به سن بلوغ می‎رسیدند ترک تحصیل می‎کردند، ولی سعی کردیم تا فارغین از طبقه اناث داشته باشیم و همین‎که فارغ دادیم همه‌شان را جایگزین معلمان مردانه در مکاتب دخترانه نمودیم و حالا این مشکل کاملاً برطرف شده‎است."

در ولسوالی اندراب سران قومی نیز که در بسا موارد حرف اول و آخر را می‎زنند در رشد و پیشرفت زنان به گونه خودجوشی تلاش‎های زیادی کرده‎اند.

بغلان
بغلان

مانند غلام سرور ارباب قریه بنوی این ولسوالی که در این مورد می‎گوید:

"برای یک پدر نورمال و عاقل دختر و پسر ندارد و ما تلاش کرده‎ایم تا زمینه تحصیل و رشد دختران مان را به‌گونه که متضمن آینده آنان باشد فراهم بسازیم. بیبینید ما این‌جا هیچ فرار از منزل نداریم، زیرا مانع انتخاب همسر دختران مان نمی‎شویم و به زور دختری را هم به شوهر نمی‎دهیم."

امان‌الله رئیس شورای انکشافی ولسوالی اندراب نیز با خوشحالی از وضع موجود که زنان تا حدی به حق نسبی‌شان رسیده‎اند، می‎گوید:

"او رئیس شورای انکشافی یک ولسوالی است و یک خانم جوان معاون‌اش که در انتخابات میان چندین خانم دیگر تعیین شده‎است. این‌جا همه یکدست برای رشد فکری، ذهنی، ترقی و تعالی دختران‌شان کار می‎کنند و عملاً زنان و دختران از حق بالای برخوردار می‎باشند."

این در حالیست که در برخی نقاط دیگر ولایت بغلان از جمله ولسوالی جلگه ۸۰ تا ۹۰ درصد دختران مناسب مکتب به دلایل مختلفی از جمله نبود یا کمبود معلمین اناث از رفتن به مکتب محروم و دختران زیادی هم که به سن بلوغ رسیده‎اند به همین دلیل محروم از ادامه تحصیل شده‎اند.

گزارش: بشیر احمد غزالی

XS
SM
MD
LG