لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۳:۵۹

واکنش‌های تند در پیوند به اظهارات سید اسحاق گیلانی در پاکستان!


شماری از اعضای شورای ملی می‌گویند، سخنان اخیر سید اسحاق گیلانی که گفته‌است "هند افغانستان را بر ضد پاکستان استعمال می‌کند"، بر ضد منافع ملی کشور است و باید مورد پازپرس قرار گیرد.

آنان تأکید می‌کنند که شورای ملی و حکومت افغانستان باید از وی در این باره بپرسند.

زلمی زابلی یکی از اعضای مشرانو جرگه روز پنجشنبه «۰۲ حمل ۱۳۹۷» در صحبت با رادیو آزادی گفت، افغان‌ها در طول تاریخ، منافع ملی‌شان را اولویت داده‌اند و از خاک‌شان بر ضد دیگر کشورهای همسایه استفاده نکرده‌اند.

زلمی زابلی
زلمی زابلی

آقای زابلی تأکید می‌ورزد که اسحاق گیلانی باید در باره این گفته‌هایش برای مردم پاسخ دهد.

او افزود:

"با تأسف که سخنان گیلانی را من خود شنیدم، او از ملت باید در این باره معذرت بخواهد در غیر آن روز شنبه که شورای ملی به کارش آغاز می‌کند، ما وی را به لوی سارنوالی معرفی خواهیم کرد تا خود به آن اداره از نقطه نظر قانون پاسخ دهد."

از سوی دیگر نادر خان کتوازی سخنان اسحاق گیلانی را تأسف‌بار خوانده و می‌گوید، حکومت باید این موضوع را به‌گونه جدی دنبال کند.

نادرخان کتوازی
نادرخان کتوازی

او افزود:

"سید اسحاق گیلانی خودش را افغان می‌خواند، پس یک افغان در کشوریکه پیوسته از آن علیه افغانستان استفاده شده است، چه گونه این سخنان بی‌بنیاد را می‌زند. هرگاه که ما به پاکستان سفر کرده ایم از پاکستانی‌ها خواسته ایم تا با ما اسناد را شریک سازند، اما پاکتسانی‌ها تا آخر این کار را نکرده اند. به نظر من اگر سید اسحاق گیلانی چنین اظهاراتی را کرده باشد، باید ازش پرسیده شود."

این در حالی است که به تازه‌گی ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی و شماری از رسانه‌ها پخش شده که در آن سید اسحاق گیلانی ناوقت روز دوشنبه در نشست بین‌المللی زیر نام "بحران افغانستان" در اسلام‌آباد گفته‌است:

"شکی نیست که هند افغانستان را «یوز: یا استعمال می‌کند و از خاک این‌کشور بر ضد پاکستان کار می‌گیرد."

اکنون سید اسحاق گیلانی رهبر نهضت همبستگی ملی افغانستان و عضو ولسی جرگه در صحبت با رادیو آزادی این گفته‌ها را رد کرده می‌گوید که در نشست اسلام‌آباد خلاف منافع ملی صحبت نکرده است.

سید اسحاق گیلانی
سید اسحاق گیلانی

او افزود:

"تمام بیانیه‌ام را قیچي کرده اند و یک قسمت‌اش را گرفته اند، اگر تمام بیانیه‌ام را نشر می‌کردند امکان داشت که من می‌پذیرفتم که بلی این را من گفته ام. امکان دارد تعدادی از کسانی که از خاک افغانستان علیه پاکستان استفاده می‌کنند٬ این را گرفته باشند. من به‌گونه روشن این را می‌گویم که نزد خداوندم و ملتم خجالت نیستم. این کاری چند تن از فیس‌بوکی هاست که کار های استخباراتی را می‌کنند و شخصیت کشی می‌کنند که من پروای‌شان را ندارم."

با این همه ریاست جمهوری می‌گوید، عدم مداخله افغانستان در امور کشورهای منطقه و جهان روشن بوده‌است و حکومت افغانستان به نگهداشتن این ارزش متعهد است.

دوا خان مینه پال
دوا خان مینه پال

دوا خان مینه‌پال معاون سخنگوی رئیس جمهور در این باره می‌گوید:

"حکومت افغانستان به هیچ صورت به هیچ گروهی اجازه نمی‌دهد که از خاکش بر ضد کدام کشور استفاده کند. ما تروریزم را برای منطقه و جهان یک تهدید می‌شماریم و این باید روشن گردد که آقای گیلانی چگونه یک اظهار نظر داشته‌است، پس از معلومات دقیق بدون شک حکومت در این باره مراجع در اختیار خواهد داشت."

از سوی دیگر ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان با نشر یک اعلامیه این اظهارات آقای گیلانی را خلاف منافع ملی و تهدید برای امنیت ملی دانسته می‌افزاید، این قضیه به ارگان‌های عدلی و قضایی راجع می‌شود.

این در حالی است که شماری از فعالان مدنی، احزاب سیاسی و شماری از اعضای ولسی جرگه بارها گفته اند کسانی و حلقاتِ در حکومت حضور دارند که از بهر منفعت شخصی‌شان در خدمت بی‌گانه‌گان استند.

اما این پس بررسی‌ها و پرسش‌ها روشن خواهد شد که آیا به راستی اسحاق گیلانی این سخنان را بیان کرده و یا به راستی به‌گفته او سخنانش دستکاری شده‌است.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG