لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۲

هیواد: پاکستان، ایران، بریتانیا و روسیه تیل به آتش جنگ افغانستان می‌ریزند


روزنامه‌های چاپ امروز کابل روی وضعیت موجود افغانستان و اظهارات اخیر حنیف اتمر تبصره نموده‌اند.

آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی از قول مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان نوشته که اجماع منطقوی مبارزه با تروریزم را از هم پاشیده‌است و طالبان به حمایت پاکستان و روسیه به جنگ شان هم‌چنان ادامه می‌دهند.

روزنامه در سرمقاله‌اش نگاشته‌است که آقای اتمر این اظهارات را در انستیتوت صلح امریکا در حالی بیان می‌کند که وزیر دفاع امریکا در ملاقات‌اش با ولیعهد عربستان سعودی در ارتباط به حمایت روسیه از طالبان صحبت کرده‌است.

در ادامه گفته شده که به اساس معلومات برخی کارشناسان، ایران هم طالبان را حمایت می‌کند و ترکیه از طریق پاکستان جنگجویان داعش را به افغانستان می‌فرستد.

روزنامه نوشته که در این چنین حالت که برخی از کشورها تروریستان را به‌حیث یک وسیله استفاده می‌کنند، تأمین صلح در این‌کشور بسیار بعید به نظر می‌رسد.

هیواد

روزنامه هیواد نوشته که پاکستان، ایران، بریتانیا و روسیه عملاً تیل به آتش جنگ در افغانستان می‌ریزند و تا زمانی‌که بالای این کشورها فشار وارد نشود، صلح و ثبات در افغانستان ناممکن به نظر می‌رسد.

در ادامه گفته شده که روسیه از طریق تاجکستان به طالبان اسلحه ارسال می‌کند، ایران و پاکستان پیشرفت در افغانستان را برای شان شرم می‌پندارند و هر دو کشور جنگ در افغانستان را اهداف کلی شان قرار داده‌اند و انگلیس‌ها به‌خاطر بقای پروژه پاکستانی شان نمی‌خواهند که جنگ در افغانستان ختم شود.

روزنامه نوشته که با در نظر داشت حالات موجود، برای صلح باید فکری شود که پایان داشته باشد و قناعت جامعه جهانی هم فراهم شود و بدون آن صلح امکان پذیر نیست و این واقعیت تلخ را باید پذیرفت.

ویسا

روزنامه ویسا در مورد یکجا شدن یک قوماندان حزب جمعیت با افراد تحت امرش با طالبان، آغاز گفتگوهای اسماعیل خان با طالبان و حمله ملیشه‌ها بالای افراد ملکی در غزنی تبصره نموده‌است.

روزنامه پیشرفت‌های اخیر در افغانستان را بسیار حساس دانسته و تأکید کرده که این رویدادها نباید کم گرفته شوند.

روزنامه با در نظرداشت این موضوعات به رئیس جمهور پیشنهاد کرده که تمام پلان‌های اقتصادی اش را یک طرف بگذارد و تمام انرژی اش را بالای پروسه صلح متمرکز کند.

سرخط

روزنامه سرخط نوشته که آقای اتمر در سخنان اش در انستیتوت صلح امریکا روی این موضوع تماس گرفته که طالبان به پیشنهاد صلح حکومت افغانستان جواب نداده‌ و به جنگ شدت بخشیده‌اند، ولی طالبان در این جنگ پیروز نخواهند شد.

روزنامه نوشته که آقای اتمر استراتژی جدید امریکا برای جنوب آسیا را مؤثر دانسته و گفته که با اعلان این استراتژی فشارها بالای تروریستان افزایش یافته‌است.

انیس

روزنامه دولتی انیس بالای کشورهای منطقه و همسایه افغانستان صدا کرده که از سیاست دو روی شان دست بردارند و در پروسه صلح افغانستان همکاری نمایند.

در ادامه گفته شده که امنیت و ثبات در افغانستان برای امینت و ثبات جهان بسیار مهم است.

XS
SM
MD
LG