لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲ جوزا ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۶

وزارت صحت عامه: توبرکلوز در افغانستان سالانه ۱۲ هزار قربانی می‌گیرد


با وجود تلاش‌های وزارت صحت عامه در بخش عرضه خدمات صحی در افغانستان هنوز هم سالانه ۱۲ هزار تن در اثر بیماری توبرکلوز جان‌های شان را از دست می‌دهند.

مسئولان دیپارتمنت توبرکلوز وزارت صحت عامه می‌گویند، به اساس ارقام ارائه شده سازمان صحی جهان سالانه حدود ۶۱ هزار تن در افغانستان به بیماری توبرکلوز مبتلا می‌شوند که ۱۲ هزار تن آنان در اثر این بیماری جان‌های شان را از دست می‌دهند.

داکتر خالد صدیق مسئول دیپارتمنت توبرکلوز وزارت صحت عامه روز شنبه «۴ حمل ۱۳۹۷» در صحبت با رادیو آزادی در مورد گفت :

"در ۳۴ ولایت خدمات توبرکلوز وجود دارد و تقریباً ۲۳۵۵ مرکز در سراسر کشور خدمات توبرکلوز را عرضه می‎کند در مراکز تشخیص به وسیله مایکرسکوب این بیماری تشخیص می‎شود و در آنجا تداوی توبرکلوز برای ۶ ماه شروع می‎شود."

داکتر صدیق می‎گوید، در افغانستان زنان در مقایسه با مردها بیشتر به بیماری توبرکلوز مبتلا می‎شوند و این بیماری سبب بی اولادی نزد خانم‎ها نیز می‎گردد.

به گفته داکتر صدیق، بیماری توبرکلوز به ۶ الی ۱۸ ماه تداوی نیاز دارد تا یک فرد کاملاً صحت‌یاب گردد.

۲۴ ماه مارچ روز جهانی مبارزه با توبرکلوز است و همه ساله مقامات افغان نیز از این روز تجلیل کرده و به‎خاطر مبارزه با این بیماری تعهد می‎کنند.

سل یا توبرکلوز یک مرض ساری اما قابل تداوی و وقایه است و داکتران به کسانی‎که بیش از دو هفته سرفه کنند سفارش می‎کنند تا یکبار به مراکز صحی جهت تشخیص و تداوی مراجعه نمایند.

به اساس معلومات وزارت صحت عامه، ازدواج در سنین پائین، بیسوادی، فقر و تغذیه نادرست از عوامل عمده مبتلا شدن به این بیماری عنوان می‎شوند.

داکتران متخصص می‎گویند، توبرکلوز انواع مختلف مانند توبرکلوز استخوان، معده، امعا، رحم و ستون فقرات دارد و در صورتی‎که تداوی نشود این بیماری کشنده نیز می‎باشد.

در عین حال سازمان داکتران بدون سرحد در گزارش تازه‎اش گفته‎است که به هدف مبازه با این مرض، دواهای جدیدی بالای برخی از مریضان توبرکلوز تطبیق شده و این دوا ها به تداوی توبرکلوز مؤثر واقع شده‌است.

از سوی هم طیبه زاهدی عضو کمیسیون صحت مشرانو جرگه می‎گوید، وزارت صحت عامه باید خدمات صحی با کیفیت را نه تنها در بخش تداوی توبرکلوز بلکه در تشخیص و تداوی تمام امراض عرضه نماید.

وی افزود:

" گرچه کارهای شده و زحمات نیز در طول چندین سال کشیده شده اما عرضه خدمات صحی به شکل مناسب در افغانستان متأسفانه نیست، در همه موضوعات تنها در توبرکلوز نه در تمام مریضی‌ها، اول ما یک کلینیک استندرد در افغانستان نداریم و هیچ شفاخانه استندرد و لابراتوار استندرد در افغانستان وجود ندارد و ما از این ناحیه بسیار تشویش داریم."

خانم زاهدی می‌گوید، چون توبرکلوز یک بیماری ساری و خطرناک است وزارت صحت عامه باید مراکز استندرد تشخیص این بیماری را در نقاط مختلف کشور ایجاد نماید تا پس از تشخیص این بیماری به‌گونه درست تداوی شود.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG