لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۱

چرا امریکا می‌خواهد هلیکوپترهای بلک هاک جانشین "می۱۷" شوند؟


ستارز اند سترایپس

روزنامه ستارز اند سترایپس در شماره اخیر خود مطلبی دارد در مورد این‌که تحریم‌ها علیه شرکت‌های تولید اسلحه روسیه ترمیم هلیکوپترهای "می۱۷" روسی را در افغانستان مشکل می‌سازد.

به نوشته روزنامه در چنین شرایط هلیکوپترهای روسی شاید نتوانند بعد از سال آینده فعالیت خود را دوام بدهند.

در چنین حالت توانایی افغانستان برای انتقال عساکر و اکمالات محدود می‌شود و جنگ علیه شورشیان و این هدف که این جنگ با کم‌ترین حمایت قوای بین‌المللی صورت بگیرد به موانع روبه‌رو خواهد شد.

امریکا شش ماه پیش تصمیم گرفت که هلیکوپترهای بلک هاک را به افغانستان می‌دهد که تا حال صرف ۱۱ فروند آن به افغانستان رسیده و قرار است تا سال ۲۰۲۴ تعداد این هلیکوپترها به اردوی ملی افغانستان به ۱۵۹ برسد.

روزنامه ستارز اند سترایپس که خبرهای نظامی امریکا را به نشر می‏‎رساند می‏‎افزاید، تعلیم و تربیه پیلوتان و عمله پرواز افغان برای این هلیکوپترها شروع شده و در فصل کنونی جنگ شاید از آن‏‎ها کار گرفته شود.

بعضی از کارشناسان به این باور اند که قوای نظامی افغان با هلیکوپترهای روسی عادت دارند و شاید استفاده از هلیکوپترهای امریکایی برای شان مشکل باشد، اما قوماندان گروه تعلیمی قوای هوایی امریکا در کندهار می‌گوید که افغان‌ها جنگجویان با تجربه و کهنه کار هستند و استفاده از این هلیکوپترها برای شان مانند شنای مرغابی در آب می‌باشد.

به نوشته روزنامه، منتقدان می‌گویند که ارسال هلیکوپترهای بلک هاک به افغانستان انگیزه سیاسی دارد و می‌تواند در جنگ علیه طالبان در کوتاه مدت به قوای افغان صدمه وارد کند.

اما مقامات نظامی امریکا می‌گویند که هلیکوپترهای بلک هاک توانایی قوای افغان را بیشتر می‌سازد. به نوشته روزنامه آن‌ها می‌گویند که هدف شان این نیست که بر هلیکوپترهای "می ۱۷" روسی انتقاد کنند و این هلیکوپترها بسیار موفق می‎باشند، اما اگر زمینه ترمیم و محافظت آن‎ها میسر نباشد در آن صورت نمی‎توان بر آن‎ها اعتماد کرد.

روزنامه‌های هندی

یک تعداد از روزنامه‌های هندی در شماره‌های اخیر خود در مورد اشتراک نکردن ویرات کوهلی کپتان مشهور کرکت هند در اولین مسابقه تیست بین افغانستان و هند مطالبی را به نشر رسانده‌اند.

به نوشته روزنامه‌های هندی کرکت بورد هندوستان روز شنبه به ویرات کوهلی اجازه داده که قبل از اشتراک در مسابقات تیست در بریتانیا در ماه اگست در مسابقات داخلی اشتراک نماید.

این تصمیم چنین معنی دارد که کوهلی که یک بازیکن مشهور به سطح جهانی می‌باشد در مسابقات تیست با افغانستان سهم گرفته نمی‌تواند.

XS
SM
MD
LG