لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۲

تبصرۀ شماری از روزنامه‌های چاپ کابل در مورد نشست تاشکند


روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر روی پروسه صلح در افغانستان بخصوص نشست تاشکند تبصره نموده‌اند.

آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی نوشته که فردا نشستی در ارتباط به صلح در افغانستان در تاشکند پایتخت ازبکستان برگزار می‌گردد. به باور نویسنده مطلب این نشست از اهمیت زیادی برخوردار است چون موضوع صلح و نقش کشورهای همسایه در آن مورد بحث قرار می‌گیرد.

در ادامه سرمقاله گفته شده که این نشست در حالی دایر می‌گردد که افغانستان روزهای بدی را سپری می‌کند، جنگ گسترش پیدا کرده و طالبان ادعا دارند که تا دروازه‌های کابل خود شان را رسانیده‌اند.

روزنامه نوشته که طالبان تا حال نگفته‌اند که در این نشست اشتراک خواهند کرد یا خیر ولی این چنین نشست‌ها زمانی مؤثر واقع می‌شوند که تمام جوانب درگیر در آن اشترک داشته باشند.

مسیر

روزنامه مسیر در این مورد نوشته که الیس ویلز سرپرست معاونیت وزارت خارجه امریکا گفته آنان از پروسه صلح در افغانستان حمایت می‌کنند و به همین منظور در نشست تاشکند اشتراک می‌کنند.

در ادامه گفته شده که تمام سعی و کوشش مبذول خواهد شد تا در پرتوی تصمیم مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل متحد، زمینه تأمین صلح در افغانستان هموار شود.

در ادامه نوشته شده که در این نشست سرمنشی سازمان ملل متحد، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، وزرای خارجه کشورهای چین، روسیه، امریکا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ترکیه، هند، ایران، پاکستان، عربستان سعودی، امارات متحدۀ عربی و برخی کشورهای آسیای میانه اشتراک خواهند کرد.

هیواد

روزنامه دولتی هیواد در رابطه به پروسه صلح نگاشته که رهبران طالبان بخاطر ختم این جنگ خانمانسوز که هر روز افغانان کشته می‌شوند، باید فکر کنند و بخاطر رسیدن به اهداف شان راه بدیل را انتخاب کنند.

در مطلب هم‌چنان آمده که برای طالبان استدلال ادامه جنگ مشکل است و شاید همین دلیل باشد که نمی‌خواهند در نشست‌های صلح اشتراک نمایند.

XS
SM
MD
LG