لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۱

تبصره روزنامه‎های چاپ کابل روی نشست تاشکند


روزنامه‎های چاپ امروز کابل در مورد نشست تاشکند و همچنان تبادله اتهامات میان امریکا و روسیه تبصره نموده‎اند.

  • ویسا

روزنامه ویسا نوشته که در کنفرانس تاشکند پیشنهادات صلح حکومت افغانستان مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و از آن اعلام حمایت می‎شود.

در ادامه گفته شده که حکومت افغانستان و امریکا به نتایج این نشست خوشبین استند و این‎که به طالبان یک پیام واحد از سوی حکومت افغانستان و جامعه جهانی پیشکش می‎شود که بدون گفتگو راه حل دیگری وجود ندارد.

روزنامه اضافه نموده که اعضای شورای ملی در مورد نشست صلح تاشکند نظریات و دیدگاه‎های متفاوت دارند.

برخی‎ها این نشست را مؤثر می‎دانند در حالی‎که برخی دیگر می‎گویند که موضوع صلح افغانستان به دست امریکا و پاکستان است، اگر آن‎ها بخواهند صلح تأمین می‎شود در غیر آن این نشست‎ها مؤثر تمام نمی‎شود.

در روزنامه از قول حکومت افغانستان نوشته شده که برعلاوه افغانستان، نماینده‎ها از سازمان ملل‌متحد، اتحادیه اروپا، امریکا، چین، پاکستان، هند، ایران و امارات اشتراک خواهند کرد.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد جنگ جاری در افغانستان را یک جنگ تحمیلی دانسته و با اشاره به حمایت روسیه و پاکستان از طالبان نوشته که در نشست تاشکند باید عوامل بیرونی جنگ افغانستان مشخص شود.

روزنامه تأکید می‎کند که در نشست تاشکند باید طرح ارائه شود که جامعه جهانی و سازمان ملل‌متحد را وادار بسازد تا به خاطر ختم جنگ در افغانستان اقدامات عملی انجام بدهند.

در ادامه نوشته شده تا زمانی‎که بالای کشورهای حامی طالبان فشار وارد نشود و گروه‎های تررویستی از بین برده نشود، نمی‎توانیم بگوییم که دروازه صلح بروی افغانستان باز شده‎است.

  • افغانستان ما

روزنامه افغانستان ما در رابطه به نشست تاشکند روی دیدگاه اتحادیه اروپا تبصره نموده‎است که گفته‎اند این نشست برای طالبان یک فرصت است تا به پروسه صلح بپیوندند.

روزنامه از قول سفیر اتحادیه اروپا در کابل نوشته که این نشست برای صلح افغانستان از اهمیت خاص برخوردار است و کشورهای جهان در رابطه به افغانستان دیدگاه‌هایشان را همآهنگ می‎سازند.

روزنامه نگاشته که نشست تاشکند در حالی برگزار می‎شود که طالبان به پیشنهاد صلح حکومت افغانستان که در نشست دوم پروسه کابل تقربیاً یک ماه قبل پیشکش شد، جواب نداده‎اند.

روزنامه گفته که این دومین نشست صلح در مورد افغانستان است که ازبکستان میزبانی آن را دارد، در سال ۱۹۹۹ هم ازبکستان میزبان نشستی در مورد افغانستان بود.

تبادله اتهامات میان مقامات امریکایی و روسیه در افغانستان موضوع مهم دیگری است که روزنامه‎ها به آن پرداخته‎اند.

  • مسیر

روزنامه مسیر تبادله اتهامات میان مقامات روسی و امریکایی در افغانستان را جنگ رسانه‌یی میان این دو کشور عنوان داده‎است در ادامه گفته شده که با ادامه همچو وضعیت ترس رقابت میان این دو کشور در افغانستان شدت می‎یابد.

روزنامه گفته که سفیر روسیه در کابل اظهارات اخیر جنرال جان نیکلسن در مورد حمایت روسیه از طالبان را رد کرده و خواهان ارائه اسناد در این ارتباط گردیده‎است.

به باور نویسنده، زیان بیشتر از این جنگ نیابتی متوجه افغانستان می‎شود و باید حکومت افغانستان در این مورد خاموش نباشد.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در یک مطلب‌اش واکنش سفارت روسیه را در مورد اظهارات جان نیکلسن نوشته و گفته شده که سفیر روسیه این اظهارات را به شدت رد کرده‎است.

و از قول سفیر روسیه نوشته که امریکا می‎خواهد گناه خود را در قسمت خراب شدن وضعیت در افغانستان بالای دیگران بیندازند.

XS
SM
MD
LG