لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۲

مشرانو جرگه افغانستان از آغاز حرکت صلح در هلمند حمایت کرد


مشرانو جرگه افغانستان از آغاز حرکت صلح در ولایت هلمند حمایت کرد.

این جرگه افغانستان می‎گوید که باید اجماع ملی برای آوردن صلح در افغانستان شکل گیرد.

برخی از اعضای این جرگه روز سه شنبه «۰۷ حمل ۱۳۹۷» ضمن حمایت از حرکت مدنی جوانان هلمند برای صلح گفتند که باید گردهمایی مشابه در سایر ولایات کشور نیز راه اندازی گردند.

نجیبه حسینی یک عضو مشرانو جرگه می‎گوید تا زمانی‎که مردم همه متحد نشده و صدای صلح را بلند نکنند، روند مذاکرات صلح با طالبان نتیجه نخواهد داشت.

هلمند
هلمند

او افزود:

"مردم هلمند که در لشکرگاه خیمه تحصن بر پا کرده صدای صلح را بلند کرده‎اند و از جنگ نفرت‌شان را بیان کرده‎اند. من حمایت و استقبال می‎کنم و امیدوارم که این صدای صلح‌خواهی از تمامی ولایات افغانستان بلند شود و یک اجماع ملی صلح‌خواهی در افغانستان ایجاد شود تا زمانی‎که خود ما یک اجماع ملی نداشته باشیم از دیگران نمی‎توانیم توقع داشته باشیم."

این در حالیست که برخی جوانان و زنان در هلمند در واکنش به حمله اخیر انتحاری در این ولایت خیمه تحصن برپا کرده و می‎گویند، تا زمانی‎که مخالفین مسلح حاضر به صلح نشوند، به تحصن‌شان ادامه خواهند داد.

در حمله انتحاری شام روز جمعه در استدیوم ورزشی شهر لشکرگاه، به‌شمول جوانان و کودکان در حدود ۲۰ تن کشته شدند.

هلمند
هلمند

هرچند که تاکنون طالبان مسلح به خواست جوانان و زنان ولایت هلمند پاسخ نداده‎اند، اما اقبال خیبر و قیس هاشمی دو تن از این اعتراض کننده‎گان می‎گویند که برای ختم جنگ و تأمین صلح از هر راه ممکن استفاده خواهند کرد.

آنان می‌افزایند:

"در هر مرکز طالب می‎رویم و قبل از آن از حکومت تعهد آتش‌بس می‎گیریم و بالاخره در موسی قلعه گرد هم آمده و از شان می‎خواهیم که شما برای مردم حکومت می‎کنید و مردم خواستار این چنین حکومت نیست."

"نه از پاکستان و نه از امریکا می‎خواهیم، بلکه با برادران خود صلح می‎کنیم ما صدای صلح را بلند می‎کنیم."

قبل از این نیز اعتراضات مشابه در ولایت کنر از سوی جوانان صورت گرفته بود و در عین حال یکی از خواست‎های برگزار کننده‎گان خیمه تحصن در کابل نیز آغاز گفتگوها و مذاکرات صلح با طالبان است.

عزیز رفیعی رئیس مجتمع جامع مدنی افغانستان نیز از این گردهمایی‎های حمایت نموده می‎گوید برگزاری همچو اعتراض‎ها از جمله حقوق اساسی مردم افغانستان محسوب شده و این صدای صلح را که جوانان هلمند در قالب اعتراض بلند کرده‎اند، نتیجه سودمند در پی خواهد داشت.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG