لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۷

نگرانی برخی اعضای ولسی جرگه در مورد فعالیت داعش در کنر و نورستان


فعالیت‎های داعش در ولایات کنر و نورستان نگرانی‎های برخی از اعضای ولسی جرگه افغانستان و شوراهای ولایتی این دو ولایت را برانگیخته‎است.

شماری از اعضای کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه می‎گویند که پس از ننگرهار حالا داعش فعالیت‌هایش را در ولایات کنر و نورستان نیز آغاز کرده‎است.

سخی مشوانی یک عضو این کمیسیون روز سه شنبه «۰۷ حمل ۱۳۹۷» در صحبت با رادیو آزادی از حکومت خواست که از گسترش فعالیت‎های داعش در این ولایات جلوگیری کند.

مشوانی: در کنر و نورستان جلب و جذب ادامه دارد.
مشوانی: در کنر و نورستان جلب و جذب ادامه دارد.

مشوانی گفت که داعش در حال حاضر جلب و جذب افراد را در نورستان و کنر آغاز کرده‎است.

او افزود:

"در کنر و نورستان جلب و جذب ادامه دارد و این موضوع پوشیده نیست، کنر و نورستان از ولایاتی است که با لغمان، بدخشان، کاپیسا، پنجشیر و برخی ولایات دیگر همسرحد بوده و یکی از نگرانی‎ها این است که جنگجویان داعش به ولایات شمال نیز خود را خواهند رسانید."

از سوی هم انجنیر سید الله پاینده زوی رئیس شورای ولایتی نورستان می‎گوید که با توجه به موقعیت جغرافیایی نورستان داعش در تلاش ایجاد مراکز در این ولایت است تا به‌گفته وی فعالیت‌هایش را از نورستان به ولایات دیگر گسترش دهد.

آقای پاینده زوی می‌افزاید:

"با اشاره به اراضی نورستان که بسیار پیچیده و مغلق است و جنگلات و کوه‎های زیاد دارد احتمالاً آنان در آن‌جا اهداف‌شان را به دست آورده می‎توانند."

وی می‎گوید که گروه داعش در برخی مناطق ولسوالی‎های کامدیش، برگمتال، وایگل و وامه نورستان جلب و جذب افراد را آغاز کرده‎است.

این در حالیست که در یک گزارش دفتر همآهنگ کننده کمک‎های بشری سازمان ملل‌متحد که چندی پیش به نشر رسید آمده‎است که داعش در سال ۱۳۹۵ خورشیدی تنها در ولایت ننگرهار فعالیت داشت، اما در سال ۱۳۹۶ فعالیت‎های این گروه در هفت ولایت گسترش یافته‎است.

در این گزارش همچنان آمده‎است که حملات داعش و طالبان مسلح در سال ۱۳۹۶ هجری خورشیدی دو چند افزایش داشته‎است.

بر اساس گزارش‎ها داعش در ولایات ننگرهار، جوزجان، سرپل، بدخشان، فاریاب، هلمند، کنر و نورستان فعالیت دارد.

با آنکه نتوانستیم در مورد چگونگی فعالیت داعش در کنر نظر مقامات محلی این ولایت را داشته باشیم، اما محمد صافی یک عضو شورای ولایتی کنر چندی پیش به رادیو آزادی گفته بود که پرچم داعش در برخی ساحات این ولایت بر افراشته شده‎است.

در این حال محمد رادمنش سرپرست دفتر سخنگوی وزارت دفاع هرچند فعالیت‎های داعش را در برخی ولایات افغانستان می‎پذیرید، اما می‎گوید که عملیات‎های گسترده بر ضد جنگجویان این گروه ادامه دارند.

محمد رادمنش
محمد رادمنش

او افزود:

"در هر جای‎که قبلاً داعش بوده ما ما تعداد شان را کم ساختیم و ما و مردم ما به خاطر تغییرات فرهنگی داعش برعلیه این گروه اقدامات را انجام داده‎ایم و انجام می‎دهیم و به یقین می‎توانیم بگوئیم که تعداد داعش رو به کم شدن است."

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان نیز روز سه شنبه در نشست تاشکند گفت که عملیات گسترده علیه جنگجویان داعش در ولایات ننگرهار و کنر راه اندازی شده‎است.

آقای غنی گفت که هرچند نیروهای امنیتی افغان حدود یک هزار جنگجوی داعش را کشته اند، اما با آن هم نزدیک به دو هزار جنگجوی دیگر این گروه در افغانستان حضور دارند.

از سوی هم محمد انور سلطانی از کارشناسان امنیتی افغان هرچند فعالیت‎های داعش در افغانستان را جدی نمی‎داند، اما می‎گوید که برای جلوگیری آن باید اقدامات جدی صورت گیرند.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG